معرفی کتاب الغدیر

معرفی کتاب
بازدید: 20

واقعه غدیر خم همانطور که در ابعاد معنوی و هدایتی همه انسان ها از آن تاریخ تا روز قیامت رخدادی بی بدیل و درخشان به حساب می آید، در فضای سیاسی صدر اسلام نیز به معنی امضای حکم جانشینی بلاواسطه حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در امر زمامداری جامعه اسلامی می باشد. پیامبر اکرم -که درود و سلام خداوند بر او و خاندان پاکش باد- در این روز درخشان در ضمن تدوین یک منشور آسمانی و همه جانبه که دربردارنده تمام اصول مورد نیاز مسلمین از آن روز تا قیامت می شد؛ امر جانشینی علی بن ابی طالب علیه السلام را به وضوح و روشنی و با بیانی رسا , بدون ابهام و صریح, با جملات مختلف و خدشه ناپذیر در این مراسم با شکوه و در حضور جمعیت انبوه مسلمین از بلاد مختلف (عمومی ترین جمع ممکن از مسلمانان) ابلاغ فرمودند. متأسفانه به دلایل سیاسی که همه از آن آگاهیم در یک اجحاف بی نظیر تاریخی, از همان زمان رحلت رسول خدا صلی الله علیه و اله تا کنون سعی شده تا اساس این قضیه نادیده گرفته شده و حقایق ناب بیان شده از لبان فرستاده خداوند مورد کتمان واقع شود اما در این میان بزرگمردانی در تاریخ با کوشش و مجاهدت کم نظیر خود تلاش کردند تا اخبار و اسناد و آثار مرتبط با این واقعه مهم تاریخی را ثبت و ضبط نموده و مانع از فراموشی این حادثه عظیم گردند. یکی از مهمترین تلاش هایی که در این زمینه انجام شده است, تلاش عالم خستگی ناپذیر, مرحوم علامه عبدالحسین امینی در تألیف کتاب گرانقدر الغدیر می باشد.
الغدیر اثری جامع و علمی است که در اصل در بیست جلد و به زبان عربی تدوین یافته ولی تا امروز بیش از نیمی از مجلدات آن به فارسی ترجمه شده اند. موضوع عمده کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است.
جناب علامه در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را رویات کرده‌اند اشاره می‌کند. آنگاه ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را بر می‌شمارد. در پایان هم به بررسی ادبیات و آثار شاعران مختلف در این موضوع می پردازد.
این عالم خستگی ناپذیر (در زمانی که امکان مسافرت به سهولت امروز فراهم نبود) برای تدوین این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرد. دکتر سید جعفر شهیدی از ایشان نقل میکند که علامه در باره این کتاب گفته است: من برای نوشتن الغدیر، ۱۰٬۰۰۰ کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده‌ام و به ۱۰۰٬۰۰۰ کتاب مراجعه مکرر داشتم.

برچسب ها: امام_علی, پیامبر_اکرم, علامه_امینی, غدیر_خم
نوشتهٔ بعدی
مخالفین وهابیت در آغاز کار
نوشتهٔ پیشین
توسل امام شافعی به ابو حنیفه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.