معرفی کتاب “خطابه غدیر در آینه اسناد”

معرفی کتاب
بازدید: 79

یه موقع شنیدم که یه دوستی می گفت: یه بحثی بین یه عالم شیعه و یک نفر از برادران اهل سنت در می گیره. برادر سنی می پرسه آخه بعد از این همه سال به نظرتون این عزاداریهای ایام محرمتون افراطی و بزرگ نمایی نیست؟ بله یه حادثه ای هر چند تلخ نزدیک چهارده قرن پیش اتفاق افتاده. حالا اینهمه پرداختن به این ماجرا چه لزومی داره آخه؟ در پاسخ عالم شیعه می گه: ما نباید یک اشتباه تاریخی رو دوبار تکرار کنیم. در مورد ماجرای عظیم غدیر کم کاری کردیم و این کم کاری ما باعث شد شما از اساس پیام اصلی غدیر رو انکار کنید. ما اونقدر مصیبت عاشورا رو فریاد خواهیم زد که تا قیامت کسی جرأت انکار اون رو به خودش نده.
بله حقیقت این است که با وجود روشنگری ها و مجاهدات علمای شیعه، بسیاری از مورخین اهل سنت در یک اقدام هدفدار، دست به سانسور گسترده حقایق اجتماع عظیم غدیر زده اند. همانهایی که در کتاب هایشان حتی اسم بز های حضرت رسول صلی الله علیه و اله از قلمشان نیفتاده، چشم بر واقعه بی همتای غدیر بسته اند و یا حداکثر به بیان چند جمله کوتاه از خطابه طولانی غدیر اکتفا نموده اند و هیچ سخنی از جریانات سه روزه این واقعه و جزئیات ماجرای بیعت بیان نکرده اند.
با این حال، از آنجایی که ابر های تیره ظلمت هیچگاه نمی توانند برای همیشه از تابش انوار آفتاب حقیقت جلوگیری کنند، جای جای کتب و ادبیات مسلمین از شیعه و سنی مملو از حقایق ماجرای غدیر است. یکی از کسانی که در جمع آوری این منابع و انتشار آنها کوشش فراوان نمود مرحوم علامه امینی بود که با نگارش کتاب بی نظیر الغدیر راه را بر توطئه های عده ای که سعی دارند اسناد غدیر را به تدریج از منابع دست اول اهل سنت محو نمایند بست. (این کتاب در همین بخش از سایت هارون (ع) قبلا به علاقه مندان معرفی شده است).

کتاب دیگری که به بررسی اسناد خطابه غدیر و رخداد های این سه روز پرداخته است کتاب “خطابه غدیر در آینه اسناد” می باشد. در این اثر مولف محترم جناب آقای محمد باقر انصاری در کنار شرح واقعه غدیر و متن و ترجمه خطابه، به بررسی منابع روایت غدیر در منابع شیعه و سنی پرداخته اند.
مطالعه این کتاب که توسط انتشارات “دلیل ما” در ۱۰۸ صفحه منتشر شده است؛ علاوه بر محققین خطابه غدیر، می تواند به دوستان دیگری که سوالاتی در مورد رویکرد اهل سنت به ماجرای غدیر در ذهنشان شکل گرفته، کمک شایانی بنماید.

برچسب ها: خطبه_غدیر, ضرورت_غدیر, غدیر, غدیر_خم, محمد_باقر_انصاری
نوشتهٔ بعدی
حب و بغض اهل بیت (ع)
نوشتهٔ پیشین
زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهم السلام و مردگان ممنوع است و حرام؟ (۲)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.