آشنایی با وهابیت – پیدایش (۲)

وهابیت
بازدید: 30

در بخش پیشین ملاحظه کردید که قضیه پیدایش وهابیت و این تفکر ضد اهل بیت (علیهم السلام)، مربوط به ابن‌تیمیه نبوده و او مروج ومبلغ آن است ولی ظاهرا هم به نام او ثبت شده است. اما اگر مقداری به عقب برگردیم، این نکته مهم کشف میشود که ردپای انحراف وهابیت در افکار معاویه و حجاج بن یوسف نیز پیداست.
در ملاقاتی که مغیره بن شعبه با معاویه داشت مغیره به معاویه گفت: بنی هاشم دیگر اقتدار خود را از دست داده و از ناحیه آنان خطری حکومت تو را تهدید نمیکند چه بهتر که به آنان سخت گیری نکنی وآنان را مورد بذل و محبت قرار دهی.
معاویه پاسخ داد:خلفای سه گانه آمدند و رفتند و از انان جز نامی خشک و خالی باقی نمانده است. ولی هر روز پنج مرتبه فریاد اشهد ان محمد رسول الله به گوش میرسد. ای بی مادر! با این وضع دیگر چه چیزی برای ما بنی امیه باقی میماند؟ به خدا سوگند تا نام محمد را دفن نکنم و از سر زبانها نیندازم آرام نخواهم گرفت.شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۵ ص۱۳۰
یا اینکه روزی دیگر معاویه همین که صدای مؤذن را که شهادت به رسالت پیامبر اکرم(ص) میداد شنید با لحن اعتراض آمیز گفت:
آفرین برتو ای فرزند عبدالله همت بلندی داشتی به کمتر از نامت کنار نام خدا رضایت ندادی.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید خ۱۰ ص۱۰۱
حجاج بن یوسف ثقفی متوفای ۹۵ هجری و بزرگ جنایت‌کار تاریخ اسلام است، بطوری‌که عمر بن عبد العزیز می‌گوید:
اگر فردای قیامت، تمام ملت‌ها و أمت‌ها، جنایت‌‌کارترین فردشان را در یک کفّه قرار بدهند و ما هم حجاج را در یک کفّه دیگر، کفّه ما سنگین‌تر خواهد شد.
این تفکری که وهابیت امروز دارد، در محدوده کوچکتر، توسط حجاج در همان قرن اول و دوم هجری مطرح شده است. او وقتی به مدینه منوره می‌آید و می‌بیند که عده‌ای از مسلمانانِ شیفته نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، در اطراف قبر مطهر آنحضرت همانند پروانه دور شمع می‌چرخند و به قبر مطهر آن نازنین وجود و أشرف کائنات، ابراز علاقه و اظهار عشق می‌کنند، با صدای بلند می‌گوید:
تبا لهم! إنما یطوفون بأعواد و رمه بالیه!
به عبارت ساده‌تر: خاک بر سر این مردم که اطراف استخوان‌های پوسیده طواف می‌کنند.
این تعبیر بسیار وقیحانه و سخیف است. مخصوصا در زمانی که هنوز یک قرن از حیات نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) نگذشته و هنوز صدای آن پیامبر عظیم الشان در فضای مسجد النبی طنین‌افکن است چنین بیانی از یک مدعی خلافت اسلامی برای مسلمانان بسیار ثقیل است بطوریکه تصور آن برای ما سخت است. همچنین او می‌گوید:
هلا طافوا بقصر أمیر المؤمنین عبد الملک؟!
اگر دنبال طواف هستید، چرا اطراف قصر عبد الملک طواف نمی‌کنید؟!
شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج۱۵، ص۲۴۲
این همان تفکر است که امروزه برای وهابیت، حضور مسلمانان در کنار قبر پیغمبر بزرگوارشان (صلی الله علیه و آله) و اظهار عشق و علاقه بر ایشان قابل تحمل نیست و کسی از شیعه، سنی، حنفی، مالکی و حتی حنبلی را اجازه نمیدهند که دست به طرف ضریح مطهر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) دراز کندو عرض ادب نماید. مسلمانان بشدت مشتاق اند که در کنار قبر نبی اکرم شان (صلی الله علیه و آله و سلم)، با تمام وجود، علاقه و محبت و ارادت خود را نسبت به انحضرت ابراز کنند. ولی به مجرد این که دست ارادت بسون آنحشرت دراز کنند، با ممانعت ها و تکفیر های عوامل وهابیت مواجه میشوند. این همان تفکر دیروزی معاویه وحجاج و …است.

برچسب ها: وهابیت
نوشتهٔ بعدی
نظر ابن تیمیه در مورد قیام عاشورا
نوشتهٔ پیشین
کتاب پیشوای آزادگی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.