آیا سجده بر خاک و علی الخصوص تربت امام حسین علیه السلام شرک است؟

وهابیت
بازدید: 112
شبهه:
وهابیان می گویند:
نماز خواندن بر روی قبور شرک است. و شما این کار را انجام می‌دهید؛ زیرا شما از خاک مرده، مهر درست می‌کنید و بر روی آن نماز می‌خوانید.
پاسخ:
وهابیان، در این مورد مغالطه می‌کنند، زیرا باید پرسید:
١. آیا شیعیان روی قبور نماز می‌خوانند؟ یا در کنار قبر؟
٢. آیا شیعیان به‌سوی قبر نماز می‌خوانند یا به‌سوی قبله؟
٣. بر فرض اینکه هر دو تهمت درست باشد، چه ارتباطی با شرک دارد؟
شرک از مقوله عقاید و باورهاست. حداکثر، این عمل، باید حرام باشد، نه شرک؛ زیرا فرد انجام‌دهنده این کار نه برای خدا شریکی قائل شده و نه افعال اختصاصی خدا را به غیر او نسبت داده است.
یادآور می‌شویم که هرگز کسی بر روی قبر و به‌سوی قبر هم نماز نمی‌خواند، بلکه زائران خانه خدا و دیگران در مکانهای متبرکه در نقاطی نماز می‌گزارند که پیکرهای پاک اولیای الهی در نقطه‌ای نه‌چندان دور از محلّ نماز آنها به خاک سپرده شده است و چون آن سرزمین به وجود آنها تبرّک یافته است از این نظر، در آن منطقه نماز می‌گزارند و معتقدند مدفن آنها از فضیلت خاصی برخوردار است، و این مطلب دور از تعالیم اسلام نیست زیرا:
  • قرآن دستور می‌دهد که در جایگاه ایستادن ابراهیم علیه السلام نماز بگزاریم؛ چنان‌که می‌فرماید: وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّی ؛ «از جای توقف ابراهیم برای خود نمازگاهی برگزینید» . (بقره: ١٢۵)
  • همه مسلمانان در مسجدالنبی نماز می‌گزارند و کسی، کار آنها را شرک نان ننهاده  واین امر از آن‌روست که مسجدالنبی علاوه بر شرافت ذاتی خود، به خاطر دفن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آن، متبرک شده است.
  • حجر اسماعیل، مدفن گروهی از پیامبران است و از احترام خاصّی برخوردار است و همگان در آنجا نماز می‌خوانیم. اگر واقعاً همه اینها شرک است، پس در همه دنیا موحّدی وجود ندارد! !
اما در پاسخ به سوال در مورد سجده بر تربت چه نیکوست که به فعل و قول رسول اکرم صلی الله علیه و آله توجه نماییم:
سجده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  بر خاک:
شیعه و سنی اتفاق دارند که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم بر زمین سجده می کرده و می فرموده است:
أعطیت خمسا لم یعطهن أحد قبلی … وجعلت لی الأرض مسجدا وطهورا.
صحیح البخاری، البخاری، ج ۱، ص ۸۶.
پنچ چیز به من داده شده است که به هیچ کس قبل از من داده نشده است … زمین برای من محل سجده و پاک کننده قرار داده شده است .
و نیز از ابو وائل نقل شده است که می گفت :
رأیت النبی ( ص ) إذا سجد وضع جبهته وأنفه علی الأرض .
أحکام القرآن ، الجصاص ، ج ۳ ، ص ۳۶ ، و مسند احمد ، ج ۴ ، ص ۳۱۵ ، ۳۱۷ .
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را دیدم که وقتی سجده می کرد ، پیشانی و بینی اش را بر زمین می نهاد .
سجده رسول خدا بر سنگ :
از ابن عباس نقل شده است که می گفت :
 أن النبی صلی الله علیه وآله وسلم سجدعلی الحجر .
 پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بر سنگ سجده می کرد .
 این روایت را حاکم نیشابوری در المستدرک ، ج ۳ ، ص۴۷۳ نقل و آن را تصحیح می کند و ذهبی نیز در تلخیص المستدرک صحت آن را تأیید می کند .
فرمان رسول خدا اکرم صلی الله علیه و آله بر سجده بر خاک:
 در بسیاری از روایات نقل شده است که رسول خدا به کسانی که از سجده بر خاک پرهیز می کردند ، دستور می داد که بر خاک سجده کنند . بعنوان نمونه:
 عبد الرزاق صنعنانی از خالد الجهنی نقل می کند :
 رأی النبی (صلی الله علیه وآله وسلم ) صهیبا یسجد کأنه یتقی التراب فقال له : تربّ وجهک یا صهیب .
 المصنف لعبد الرزاق الصنعانی ، ج۱ ، ص۳۹۱ ، ح۱۵۲۸ و کنزالعمال ، ج۷ ، ص۴۶۵ .
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله ) شخصی به نام صهیب را دید که در هنگام سجده مراقب بود که صورتش به خاک مالیده نشود ، پیامبر به او فرمود : ای صهیب ، صورت را بر خاک بگذار .
منع رسول خدا از سجده بر عمامه :
 عن عیاض بن عبداللّه القرشی : رأی رسول الله صلی الله علیه وسلم رجلا یسجدعلی کورعمامته فأومأ بیده : ارفع عمامتک،وأومأ إلی جبهته .
 
 پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم مردی را دید که بر قسمتی از عمامهء خود سجده می کرد ، آن حضرت با دستش اشاره کرده که عمامه ات را بالا بکش و بر پیشانی اش اشاره کرد ( بر پیشانی ات سجده کن).
 السنن الکبری ، ج۲ ، ص۱۰۵ .
 این نشان می دهد که در موقع سجده نباید هیچ مانعی  بین پیشانی و زمین باشد و سجده کردن بر عمامه ، فرش و … باطل است .
فرق بین مسجود له و مسجود علیه :
 یکی از ایراد هایی که وهابی ها به شیعیان می گیرند ، این است که می گویند شما مهر پرست هستید و خیال می کنند که نمازگزار مهری را که جلوی خود گذاشته است ، عبادت می کند !
در جواب این مطلب باید گفت که متأسفانه وهابی ها فقط به دنبال این هستند که با کوچکترین بهانه مشرک بودن شیعیان را ثابت کنند ؛ با این که خود آن ها می دانند که شیعیان اگر بر مهر سجده می کنند ، نه به این خاطر است که مهر را عبادت کنند ؛ بلکه فقط به این خاطر است که به پاک بودن آن اطمینان دارند و و نیز یقین دارند که این تربت جزئی از زمین هستند .
 اگر قرار باشد که سجده بر مهر شرک باشد ، قطعاً سجده بر فرش ، عمامه ، لباس ، سجاده و … نیز شرک خواهد بود . اگر نعوذ بالله شیعیان مهری را که از پاک ترین مکان های روی زمین تهیه کرده اند ، عبادت می کنند ، وهابی ها فرش و سجاده را عبادت می کنند . چه فرقی است بین سجده بر مهر و سجده بر فرش ؟
اهتمام رسول خدا بر ترتب امام حسین :
 اگر امروز شیعیان تربت سید الشهداء علیه السلام را محترم می دانند و بر این تربت پاک سجده می کنند ، در واقع آن ها به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم تأسی می کنند . رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم اهمیت فراوانی به تربت سید الشهداء می دادند و هر وقت این تربت را می دیدند اشک هایشان جاری می شد و از شهادت مظلومانهء آن حضرت در کربلا سخن می گفتند و روایات فراوانی از طریق خاصه و عامه نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم تربت امام حسین علیه السلام را استشمام کرده و آن را می بوسید :
ام السلمه گوید : در یکی از شب ها رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) مشغول استراحت بود ناگهان نگران و مضطرب از جایش حرکت کرد ، سپس نشست و دراز کشید که باز هم از جایش با ناراحتی حرکت کرد که از دفعه قبل شدیدتر بود ، باز هم دراز کشید در حالی که خاکی سرخرنگ در دستهایش بود و آن می بوسید ، گفتم : این خاک چیست ؟ فرمود : جبرئیل به من خبر داد که بر این خاک حسین مرا می کشند ، از او درخواست کردم تا آن خاک را به من نشان دهد، جبرئیل این خاک را برایم آورد.
المستدرک ، الحاکم النیسابوری ، ج ۴ ، ص ۳۹۸ .
ثواب سجده بر تربت امام حسین علیه السلام :
 امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید :
محمد بن علی بن الحسین قال : قال الصادق ( علیه السلام ) : السجود علی طین قبر الحسین ( علیه السلام ) ینور إلی الأرضین السبعه ، ومن کانت معه سبحه من طین قبر الحسین ( علیه السلام ) کتب مسبحا وإن لم یسبح بها .
 وسائل الشیعه (آل البیت) ، ج ۵ ، ص ۳۶۵ – ۳۶۶ و من لا یحضره الفقیه ، الشیخ الصدوق ، ج ۱ ، ص ۲۶۸ .
امام صادق علیه السلام فرمودند : سجده بر خاک قبر حسین علیه السلام نورش تا آسمان هفت آسمان را نورانی می کند . هر کس تسبیحی از خاک قبر امام حسین علیه السلام به همراه داشته باشد ، تسبیح کننده به حساب می آید ؛ هر چند که با آن تسبیح نکند .
 کان لأبی عبد الله جعفر بن محمد علیه السلام خریطه من دیباج صفراء فیها من تربه أبی عبد الله ( ع ) ، فکان إذا حضرته الصلاه صبه علی سجادته وسجد علیه قال ( ع ) : إن السجود علی تربه أبی عبد الله ( ع ) تخرق الحجب السبع .
 وسائل الشیعه (آل البیت) ، ج ۵ ، ص ۳۶۶ .
امام صادق علیه السلام کیسه ای داشت که در آن تربت امام حسین علیه السلام را نگه می داشت . هر وقت که نماز می خوانده آن را بر سجاده اش می ریخت و بر آن سجده می کرد . امام علیه السلام فرمود : سجده بر تربت امام حسین علیه السلام هفت حجاب را پاره می کند.
این امام صادق علیه السلام ، فرزند رسول خدا است که جز بر خاک امام حسین علیه السلام بر چیز دیگری سجده نمی کند. از این جا است که ارزش سجده بر تربت کربلا آشکار می شود . ما نیز خود را پیرو همان بزرگوران می دانیم.
برچسب ها: سجده_بر_خاک, شبهات_وهابیت, شرک
نوشتهٔ بعدی
حب اهل بیت (ع) شرط ایمان
نوشتهٔ پیشین
خدای وهابیون

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.