از نظر اهل سنت پاداش اطاعت از خدا و رسول (ص) چیست؟

اهل بیت (ع) در قرآن
بازدید: 62

وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقاً {۶۹} ذَلِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ عَلِیماً {۷۰} (۱)
و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده؛ از پیامبران و صدیقان و شهداء و صالحان، و آنها رفیقهای خوبی هستند! {۶۹} این موهبتی از ناحیه خداست. و کافی است که او، (از حال بندگان و نیات و اعمال آنها) آگاه است. {۷۰} (۲)

عالم حنفی مذهب، حافظ حسکانی در ذیل تفسیر آیه فوق، پاداش اطاعت از خدا و پیامبرش را همنشینی با پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) و یاران مطیع آنان در بهشت بیان می کند. به متن تفسیر توجه فرمایید:
روى الحافظ الحسکانی (الحنفی) قال: أخبرنا عقیل بن الحسین (بإسناده المذکور) عن عبد الله بن عباس فی قول الله تعالى:
حافظ حسکانی با اسنادش از ابن عباس در مورد این آیه چنین روایت می کند که:
(و من یطع الله) یعنی: فی فرائضه.
(والرسول) فی سنته.
(فأولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین والصدیقین) یعنی: علی بن أبی طالب، وکان أول من صدق برسول الله (صلى الله علیه وآله).
(والشهداء) یعنی: علی بن أبی طالب وجعفر الطیار، وحمزه بن عبدالمطلب، والحسن والحسین، هؤلاء سادات الشهداء.
(والصالحین) یعنی: سلمان وأبوذر، وصهیب، وخباب، وعمار.
(وحسن أولئک) أی: الأئمه الأحد عشر.
(رفیقاً) یعنی: فی الجنه.
(وذلک الفضل من الله وکفى بالله علیماً) منزل علی وفاطمه والحسن والحسین، ومنزل رسول الله (صلى الله علیه وآله) وهم فی الجنه واحد (۳)
(و من یطع الله) یعنی هرکس خدا را در واجباتش اطاعت کند.
(والرسول) یعنی هرکس رسول خدا را در سنتش مطیع باشد.
(فأولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین والصدیقین) یعنی علی بن ابیطالب که اول راستگو به رسول خدا(ص) بود.
(والشهداء) یعنی علی بن ابیطالب، جعفر طیار، حمزه پسر عبدالمطلب، حسن و حسین علیهم السلام می باشند که سرور و سالار شهیدان هستند.
(والصالحین) منظور سلمان، ابوذر، صهیب، وخباب و عمار می باشند.
(وحسن أولئک رفیقاً) یعنی همنشین با یازده امام (پس از علی(ع)) در بهشت خواهد بود.
(وذلک الفضل من الله وکفى بالله علیماً) یعنی منزل حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام و منزل رسول خدا صلى الله علیه وآله که در بهشت در یک جا قرار دارند.

پی نوشتها:
(۱) سوره مبارکه نساء آیات ۶۹ و ۷۰
(۲) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی
(۳) شواهد التنزیل: ج۱ ص۱۵۴

برچسب ها: اهل_بیت, اهل_سنت, پیامبر_اکرم, حافظ_حسکانی, سوره_نساء, شواهد_التنزیل
نوشتهٔ بعدی
سخن گفتن جبرئیل با حضرت زهرا (س)
نوشتهٔ پیشین
صحبتی منطقی با وهابیان طبق آیات قرآن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.