مذاکرات خصوصی (۴)

مناظره
بازدید: 27


أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا برادر تو مزیّن به دو بال است که در بهشت با فرشتگان پرواز می کند یا برادر من؟
أبو بکر گفت: البتّه برادر شما (جناب جعفر طیّار).
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا من ضامن دیون پیامبر و بجا آورنده وعده ها و وصیت ها و پیمان های آن حضرت هستم یا تو؟
أبو بکر گفت: البتّه شما.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا وفتی که پیامبر برای شرکت در خوردن مرغ بریان شده دعا می نمود که «خدایا محبوبترین بندگان خود را در اینجا حاضر کن» من حاضر شدم یا تو؟
أبو بکر گفت: البتّه شما.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله مرا به جنگ با ناکثین و قاسطین و مارقین بر تأویل قرآن مژده و خبر داد یا تو را؟
أبو بکر گفت: البتّه شما را.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله مرا به دارا بودن علم قضاوت و فصل الخطاب معرّفی نموده و فرمود: «علیّ بهتر از همه شماها به علم قضاوت آگاه است» یا تو را؟
أبو بکر گفت: البتّه شما را.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در زمان حیات خود به أصحاب و یارانش فرمود که مرا به عنوان «أمیر المؤمنین» سلام گفته و ندا کنند یا تو را؟
أبو بکر گفت: البتّه شما را.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو رابه خدا سوگند، آیا من در آخرین کلام رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله حاضر شده و متولّی غسل و دفن آن حضرت گشتم یا تو؟
أبو بکر گفت: البتّه شما.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا تو در قرابت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله سبقت جسته ای [مصداق «أُولُوا الْقُرْبی» می باشی ] یا من؟
أبو بکر گفت: شما هستید.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا توئی آنکه خداوند وی را هنگام احتیاج دیناری عطا نمود و جبرئیل با او معامله نموده و رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را بر آن ضیافت نمودی و اولاد او را اطعام نمودی یا من؟
در اینجا أبو بکر گریسته و گفت: بلکه توئی.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله تو را به دوش خود بلند کرده و بتهای کعبه را شکست یا مرا؟
أبو بکر گفت: شما بودید.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا این کلام رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله که فرمود: «تو صاحب لوای من در دنیا و آخرت هستی»، در حقّ من بود یا درباره شما؟
أبو بکر گفت: بلکه درباره شما بود.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله وقتی فرمان داد که تمام درب هایی که به مسجد باز می شد بسته شود مگر یک درب، آن درب از خانه من بود یا درب خانه شما، و نیز آنچه خداوند بر او حلال نموده بود بر من حلال نمود یا بر تو؟
أبو بکر گفت: البتّه بر شما.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، بنا به مفاد آیه شریفه أَ أَشْفَقْتُمْ أَنْ تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقاتٍ» آیا شما بودید که پیش از نجوی و سخن گفتن بارسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله صدقه دادید یا من بودم؟
أبو بکر گفت: البتّه شما بودید.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در باره من به دخت خود فاطمه علیها السّلام فرمود که: «تو را به کسی تزویج نمودم که أوّل مردمان به اسلام ایمان آورد و اسلام او بر سایر مردم برتری و تفوّق دارد» یا در حقّ تو؟
أبو بکر گفت: البتّه در باره شما فرمود.
أمیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: تو را به خدا سوگند، آیا تو بودی آنکه در روز بدر بر سر چاهی که کافران مقتول را در آن ریخته بودند فرشتگان هفت آسمان بر او سلام کردند یا من بودم؟
أبو بکر گفت: البتّه شما بودید.

(قسمت بعد، قسمت پایانی) …

برچسب ها: ابوبکر, امام_علی, خلافت, مشروعیت_خلافت_خلفا, مناظره
نوشتهٔ بعدی
مذاکرات خصوصی (۵) [آخر]
نوشتهٔ پیشین
چرا شیعیان هرساله عزاداری می کنند؟

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.