معرفی کتاب “امام علی بن ابی طالب علیه السلام”

معرفی کتاب
بازدید: 408

شخصیت ممتاز و مقام الهی امیرالمومنین علی علیه السلام چیزی است که دوست و دشمن در جایگاههای مختلف به آن اقرار کرده اند. به راستی این چه شخصیت درخشانی است که علیرغم همه هجمه ها و تخریب ها و تبلیغات منفی ذره ای غبار بر دامن مبارکش ننشسته و پس از قرن ها همه از ایشان به بزرگی و پاکی و نیکی یاد می کنند. اینجاست که آدمی ناخودآگاه به یاد فرمایش خداوند در قرآن کریم می افتد که می فرماید: ” لله العزه و لرسوله و للمومنین”
یکی از کتبی که سند این ادعای ما می باشد کتاب ارزشمند امام علی ابن ابی طالب نوشته محقق و نویسنده برجسته سنی مذهب مصری، جناب عبدافتاح عبدالمقصود (۱۲۹۱-۱۳۷۲ ه.ش.) می باشد. یکی از وجوه ارزشمند این کتاب در این حقیقت نهفته شده که، استاد عبدالفتاح ، مطالب این کتاب ۹ جلدی را با وجود مخالفت ها و فشار های جامعه سنی مذهب مصر و دانشگاه الازهر و با مطالعه از میان منابع اهل سنت طی سی سال گردآوری و تنظیم نموده است.
بد نیست در اینجا مروری هم بر نظر علامه امینی رحمه الله علیه در مورد این کتاب بنماییم ایشان در کتاب الغدیر چنین می نگارند: … و اما استاد عبدالفتاح با تلاش و کوششی پی گیر و توان فرسا, گوهرهای حقیقت را از اقیانوس بی انتهای شائبه ها بیرون آورده است. تنها اشکال این کتاب نداشتن مأخذ و منبع حقایق است, و اگر آن بیانات روشن و نظرهای استوار و درست را با ذکر مآخذ و منابع زینت می بخشید, کتابش بهترین نمونه افکار و اندیشه های همه جانبه می گردید… با وجود این, تلاش های کنونیش نیز شایان سپاسی بی همتا و شکری جزیل است.
کتاب امام علی ابن ابی طالب علیه السلام کوششی است برای تحلیل ۵۰ سال نخستین تاریخ اسلام حول محور وجود مقدس امام علی علیه السلام. این کتاب در ۸ جلد و توسط مرحوم آیت الله طالقانی (جلد اول) و آقای سید محمد مهدی جعفری (مجلدات دوم تا هشتم) با عناوین طلوع خورشید، روزگار عثمان، فاجعه جمل، واقعه صفین، بازی حکمیت، غوغای نهروان، نظام برابری و نهایتا غروب خورشید به فارسی ترجمه شده است. مطالعه این کتاب ارزشمند که توسط شرکت سهامی انتشار در سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ و در ۳۴۰۰ صفحه به چاپ رسیده است را به همه علاقه مندان تاریخ اسلام توصیه می کنم.

برچسب ها: آیت_الله_طالقانی, امام_علی, تاریخ_اسلام, سید_محمد_مهدی_جعفری, صدر_اسلام
نوشتهٔ بعدی
نقد نظریه وهابیت – تکفیر مسلمانان مخالف نصّ قرآن
نوشتهٔ پیشین
ابوبکر، صدیق اکبر!

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.