آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سرداب مخفی شده است؟

وهابیت
بازدید: 127

شبهه:
وهابیون به جهت استهزاء عقاید شیعه مى‏‌گویند:
«شیعه قائل است که مهدى موعود بعد از تولّدش در سردابى مخفى شد و غیبت خود را از آنجا شروع کرده و تاکنون نیز در آن سرداب به سر مى‌‏برد و ظهورش نیز از همان سرداب خواهد بود. و لذا شیعیان هر روز از صبح تا غروب کنار آن سرداب به انتظار ظهورش مى‏‌نشینند و اشک ماتم مى‏‌ریزند» (سیر اعلام النبلاء، ج ۱۳، ص ۱۱۹؛ تاریخ ابن خلدون، ج ۱، ص ۱۹۹، فصل ۲۷)

پاسخ:
این نهایت جهل و نادانى است که کسى به شیعه نسبت دهد که آنان معتقدند که امام زمان علیه السّلام در سرداب خانه خود غایب شده و تا هنگام خروج در آن باقى است؛ زیرا مطابق روایات فراوان، امام زمان علیه السّلام در سرزمین‏هاى مختلف بر موالیان خود وارد مى‏شوند و در مناطق مختلف گردش مى‌کنند. حضرت در موسم‏هاى دینى همچون حجّ حاضر شده و اقامه شعائر دینى مى‌نمایند و گواه بر زنده ‏ها و مرده‏ ها خواهند بود.
علامه امینى رحمه اللّه مى‏فرماید: «… شیعه اعتقاد ندارد که غیبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى کرده‏‌اند و از همان‏جا نیز ظهور خواهد کرد، بلکه اعتقاد شیعه که با احادیث تأیید شده آن است که او از مکه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد کرد. هرگز کسى قائل نشده که سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى‏ کرده، بلکه آن سرداب، خانه امامان در سامرّا بوده و این مسأله‌اى همگانى در خانه‌هاى عراق است که به جهت حفاظت از گرما مى‌سازند. این سرداب به ‏طور خصوص از آن جهت شرف پیدا نموده که به سه نفر از امامان دین منسوب است، خانه‏ اى که خداوند متعال اذن داده که ارتفاع معنوى یافته و در آن اسم و ذکر خدا برده شود…» (الغدیر ج ۳ ص ۳۰۸)

با این بیان پاسخ این مطلب هم روشن می‌شود که از جمله نسبت‏هاى ناروایى که به شیعه داده شده این است که آنان معتقدند امام مهدى علیه السّلام در آخرالزمان از سرداب سامرّا خروج خواهد کرد. ولى با مراجعه به کتاب‏هاى حدیثى و کلامى شیعه پى خواهیم برد که این نسبت کذب و دروغ است، بلکه شیعه معتقد است که آن حضرت همانند جدش رسول خدا از مکه مکرّمه ظهور خواهند.

برچسب ها: امام_زمان, شبهات_وهابیت, شیعه, ظهور, عقاید_شیعه, غیبت, وهابیت
نوشتهٔ بعدی
زمینه تاریخی سؤال درباره امامان علیهم السلام
نوشتهٔ پیشین
اشکال در اذان اهل سنت

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.