آیه اکمال دین در کلام علمای اهل تسنّن

اهل بیت (ع) در قرآن
بازدید: 83

در روایات فراوانى که از طرق معروف اهل تسنن و شیعه نقل شده، صریحاً این مطلب آمده است که: آیه شریفه

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دیناً (۱)
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت‏خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم.

در روز غدیر خم و به دنبال ابلاغ ولایت على(ع) نازل گردید، از جمله:

۱ ـ دانشمند معروف سنّى «ابن جریر طبرى» در کتاب «ولایت» از «زید بن ارقم»صحابى معروف، نقل مى کند که: این آیه در روز «غدیر خم» درباره على(ع)نازل گردید.

۲ ـ «حافظ ابو نعیم اصفهانى» در کتاب «ما نزل من القرآن فى عَلىّ(ع)» از «ابو سعید خدرى» (صحابى معروف) نقل کرده که: پیامبر(ص) در غدیر خم، على(ع) را به عنوان ولایت، به مردم معرفى کرد و مردم متفرق نشده بودند تا این که آیه (اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ…) نازل شد.
در این موقع پیامبر(ص) فرمود:

اَللّهُ أَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَهِ وَ رَضِىَ الرَّبِّ بِرِسالَتِى وَ بِالْوِلایَهِ لِعَلِىٍّ۷ مِنْ بَعْدِى، ثُمَّ قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ

«اللّه اکبر بر تکمیل دین و اتمام نعمت پروردگار و خشنودى خداوند از رسالت من و ولایت على(ع) بعد از من، سپس فرمود: هر کس من مولاى اویم على(ع)مولاى او است، خداوندا! آن کس که او را دوست بدارد دوست بدار، و آن کس که او را دشمن دارد، دشمن بدار، هر کس او را یارى کند یارى کن، و هر کس دست از یاریش بر دارد دست از یارى او بردار».

۳ ـ «خطیب بغدادى»، در تاریخ خود از «ابو هریره» از پیامبر(ص) چنین نقل کرده که: بعد از جریان غدیر خم و پیمان ولایت على(ع) و گفتار عمر بن خطاب:
«بَخٍّ بَخٍّ یَا بْنَ أَبِى طالِب أَصْبَحْتَ مَوْلاىَ وَ مَوْلى کُلِّ مُسْلِم» آیه (اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیْنُکُمْ)نازل گردید.(۲)

پی نوشتها:

(۱) سوره مائده آیه ۳
(۲) این سه روایت را مرحوم علامه امینى با تمام مشخصات در جلد اول «الغدیر»، صفحات ۲۳۰، ۲۳۱ و ۲۳۲ نقل کرده است و در کتاب «احقاق الحق»، جلد ۶، صفحه ۳۵۳ نزول آیه فوق درباره جریان غدیر به دو طریق از «ابو هریره» نقل شده است و از «ابو سعید خدرى» نیز به چندین طریق آمده است.

برچسب ها: آیه_اکمال, اسلام, امامت, اهل_بیت_در_قرآن, اهل_سنت, دین_کامل, علمای_اهل_سنت, غدیرخم, ولایت
نوشتهٔ بعدی
سوال از ولایت امیر مومنان(ع) در قیامت
نوشتهٔ پیشین
غدیر در قرآن و منابع اهل سنت (۱)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.