چرا وقتی امام علی (ع) در منزل بود، حضرت زهرا (س) در را باز کردند؟

وهابیت
۱ دیدگاه
بازدید: 237

شبهه:
چرا وقتی امام علی (علیه‌ السلام) در منزل بود؛ حضرت زهرا (علیها السلام) برای باز کردن درب خانه رفتند تا پشت در به ایشان حمله شده و طفل وی سقط شود؟ چگونه غیرت علوی اجازه داد تا همسرش برای باز کردن در برود و خودش در گوشه‌ای امن بنشیند؟
پاسخ:
اولاً: آن چه که از برخی از روایات استفاده می شود: حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیک در ورودی منزل نشسته بود و با دیدن عمر و همراهان وی، در را به روی آنان بست.
عمر گفت: برخیزید تا پیش او (علی) برویم، پس ابوبکر، عمر، عثمان، خالد بن ولید، مغیره بن شعبه، ابوعبید جراح، سالم مولی ابوحذیفه، قنفذ و من به همراه او راه افتادیم، چون نزدیک خانه رسیدیم، فاطمه آنان را دید و لذا در را بست و شک نداشت که بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را که از شاخه های خرما ساخته شده بود، با لگد شکست، سپس وارد خانه شدند و علی را بیرون آوردند در حالی که کمرهای خود را بسته بودند. (تفسیر عیاشی، ج۲، ص۶۷ – الاختصاص ص ۱۸۶ اثر شیخ مفید- بحارالانوار ج۲۸ ص۲۲۷ اثر علامه مجلسی)
ثانیاً: حضرت صدیقه شکی نداشت که جمعیت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است که بدون اجازه وارد خانه کسی نشوید

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» (قرآن کریم، سوره نور، آیه ۲۷)
ای کسانی که ایمان آورده‏ اید در خانه‏ هائی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید، این برای شما بهتر است، شاید متذکر شوید. (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

«فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِیهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّى یُؤْذَنَ لَکُمْ وَإِنْ قِیلَ لَکُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْکَى لَکُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» (قرآن کریم، سوره نور، آیه ۲۸)
و اگر کسی در آن نیافتید داخل آن نشوید تا به شما اجازه داده شود، و اگر گفته شود بازگردید، بازگردید، که برای شما پاکیزه تر است و خداوند به آنچه انجام می‏دهید آگاه است. (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی)

ثالثا: با نگاهی به روش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در موضوع مورد بحث، موارد گوناگونی در کتاب های شیعه و اهل سنت وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه وآله به همسرانش اجازه می داد تا درب خانه را به روی دیگران ( نا محرمان) باز کنند. (پس باید العیاذ بالله ابتدا باید این ایراد را بر پیامبر وارد کرد که چرا همسرانش را برای گشودن در برای نامحرم فرستاده است.)
امّ سلمه و باز کردن دَرِ خانه برای علی علیه السلام (تاریخ مدینه دمشق ، ج ۴۲، ص ۴۷۰)
دستور رسول خدا به عایشه برای گشودن در برای علی علیه السلام (بحار الأنوار، ج ۳۸ ص ۳۴۸)
رابعا: در نقل‌های تاریخی آمده که وقتی به خانه خاندان پیامبر هجوم بردند و به زور آتش و لگد وارد منزل شدند؛ حضرت علی(علیه ‌السلام) ناگهان از جا برخاست و گریبان او را گرفت و به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید و خواست وی را بکشد. ولى سخن پیامبر و وصیتى را که به او کرده بود؛ بیاد آورد و فرمود: «اى پسر صُهاک‏، قسم به آنکه محمّد صلی الله علیه و آله را به پیامبرى مبعوث نمود، اگر نبود تقدیر الهی و عهدى که پیامبر با من نموده است؛ مى‏ دانستى که تو نمى ‏توانى به خانه من داخل شوى». ( کتاب سلیم بن قیس، ج۲، ص۵۸۶)

هم چنین آلوسى مفسر مشهور اهل تسنن مى‌نویسد:
عمر عصبانی شد و درب خانه علی علیه السلام را به آتش کشید و داخل خانه شد، فاطمه علیهاالسلام به طرف عمر آمد و فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوى فاطمه علیهاالسلام زد، تازیانه را بلند کرد و بر بازوى فاطمه علیهاالسلام زد، فریاد زد: « یا ابتاه » (با مشاهده این ماجرا) علی علیه السلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید. (آلوسی البغدادی ، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج۳، ص۱۲۴).

برچسب ها: امام_علی, ایام_فاطمیه, حضرت_زهرا, شهادت_حضرت_زهرا, شهادت_مادرم_زهرا_افسانه_نیست, فاطمیه
نوشتهٔ بعدی
شفاعت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در قرآن
نوشتهٔ پیشین
معرفی کتاب “محبوبه المصطفی (ص) سیری کوتاه در زندگانی ام المؤمنین حضرت خدیجه (س)”

نوشته های مرتبط

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید

  • امت پیامبربعدازرحلت آن بزرگواردقیقاهمان کاری راباامام علی کردندکه امت موسی (ع)باخلیفه آنحضرت هارون ع کردند.هارون امت پیامبرماامام علی بودکه تنهایش گذاشته وسراغ سامری ها رفتند.کمی قران بخوانیم خوب است خداخیلی تندصحبت میکنه باکسانیکه هارون راتنهاگذاشتند:::::::::::

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.