آیا کلمه “مولا” به معنی “دوست” نیست؟ ۱

اهل بیت (ع) در قرآن
بازدید: 341

تفسیر فخر رازی ذیل آیه ۳ سوره مائده (آیه اکمال دین):

نزلت الایه فی فضل علی بن ابی‌طالب(ع) و لما نزلت هذه الایه أخذ بیده و قال: «من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». فلقیه عمر فقال: هنیئاً لک یا بن ابی‌طالب أصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه. و هو قول ابن عباس و البراء بن عازب و محمد بن علی.

فخر رازی می گوید پس از اینکه پیامبر ولایت حضرت علی(ع) را اعلان عمومی فرمود، عمر بن خطاب گفت: مبارک باشد بر تو ای علی که مولای من و هر مرد و زن مومنی شدی.

مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج۶، ص۱۱۳.

سوال: برخی از برادران اهل سنت ادعا می کنند که “ولی” در فرموده پیامبر(ص) (من کنت مولاه فعلی مولاه) به معنی دوست می باشد نه سرپرست!

پاسخ: در اینصورت ترجمه روایت فوق بدین صورت خواهد بود: هر که را که من دوست اویم، علی هم دوست اوست!
بر اساس روایت بالا، نکته اینجاست که اگر اینگونه می بود چرا عمربن خطاب می گوید: : “هنیئاً لک یا بن ابی‌طالب …” مبارک باشد بر تو ای علی!
همه می دانیم که اعلام دوست بودن حضرت علی(ع) با مومنان نیازی به تبریک ندارد، چرا که قبل از این هم دوستی حضرت علی(ع) با مومنان اثبات شده بود. در نتیجه این تبریک، نشانه یک واقعه بسیار مهم است و آن اعلام سرپرستی و ولایت امیرالمومنین(ع) بر مسلمانان است و فقط دراینصورتست که عبارت ” هنیئاً لک یا بن ابی‌طالب أصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه” معنی دار خواهد بود.

برچسب ها: امام_علی, اهل_بیت_در_قرآن, غدیرخم, مولا, ولی
نوشتهٔ بعدی
معروف ترین شبهه وهابیت درباره غدیرخم
نوشتهٔ پیشین
«ولی» به چه معناست؟

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.