شبهه:
یکی از شبهاتی که امروزه خیلی با آب و تاب مطرح میکنند، ماجرای «جیش یمن» است.
وهابیان میگویند:
در سفری که علی علیه السلام به یمن داشت با سپاهیان دچار اختلاف شد، و آنها برای شکایت از علی علیه السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و بعد از آن، پیامبر مردم را به دوستی با علی علیه السلامفراخواند و فرمودند:
«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاه »(البدایه والنهایه، اسم المؤلف: إسماعیل بن عمر بن کثیر القرشی أبو الفداء، دار النشر: مکتبه المعارف – بیروت، ج ۵، ص ۲۰۹، الجزء الخامس)
پس ماجرای غدیرخم و حدیث مذکور ارتباطی با اعلام جانشینی و خلافت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ندارد!!
پاسخ:
اولا:
اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به دوستی با حضرت علی علیه السلام سفارش نمود، جنگ «جمل» و «صفین» و «نهروان» چه قضیهای بود و چرا به راه افتاد؟ اگر پیغمبر اکرم مردم را از دشمنی با امیرالمؤمنین برحذر داشت، «عایشه» و «طلحه» و «زبیر» و «معاویه» آیا با به راه انداختن این جنگها خلاف دستور پیغمبر عمل کردند؟! همچنین وهابیت معتقدند که صحابه با علی علیه السلام مشکلی نداشتند در حالی که این قضیه ثابت می کند که برخی از صحابه با علی علیه السلام عداوت داشتند.
ثانیا:
احمد زینی دحلان، مفتی مکه مکرمه، از بزرگان اهل سنت در کتاب (سیره نبوی جلد ۲ صفحه ۳۷۱) می گوید: شکایت سپاه یمن دو سال قبل از حادثه غدیر بوده است.
ثالثا:
همچنین طبرانی در (معجم اوسط طبرانی جلد ۶ صفحه ۱۶۳ ) نقل شده که شکایت سپاه یمن در مدینه بوده و ارتباطی به مکه و واقعه غدیر نداشته است. او چنین نقل می کند:
وقتی یکی از سپاهیان از یمن آمد، تعدادی از صحابه پرسیدند چرا زود بازگشتی؟ پاسخ داد: از علی علیه السلام شکایت دارم. آنها گفتند: برو به پیامبر شکایت کن تا علی علیه السلام از چشمش بیفتد. «فَخَرَجَ مُغضِبَاً»؛ پیامبر با ناراحتی از حجره بیرون آمد و فرمود: هر کس از علی علیه السلام بد بگوید از من بد گفته است. و مطابق آیه ۵۷ سوره مبارکه احزاب خداوند متعال در مورد غضب پیغمبر فرموده است: «اِنَّ الَذینَ یوذون اللهَ ورَسولَه لَعَنَهُمُ الله فی الدُنیا وَالاخِرَه وَلَهُم عَذابٌ الیم»؛ همانا کسانی که خدا و رسولش را آزار می دهند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت می کند و برای آنها عذاب دردناکی است.
داوری درباره این موضوع را به جویندگان حق و حقیقت واگذار می نماییم.