در سالهای اخیر شبهه ای که فرقه ضاله وهابیت در مورد واقعه مهم غدیر خم در اسلام مطرح میکند، بحث سپاه یمن میباشد. ماجرا از این قرار است که وهابیان میخواهند یک واقعه تاریخی را جایگزین واقعه بسیار بزرگ غدیر خم نمایند، واقعه ای که اگر پیامبر صلی الله علیه و آلیه والسلم در آن پیغام رسانی نکند مساوی با انجام ندادن رسالتشان است.
یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿مائده ۶۷﴾
لازم به توضیح است که در دهها کتاب اهل سنت آوردهاند که این آیه مربوط به غدیر خم است.
وهابیان در اینترنت و شبکه های ماهواره ای مطرح میکنند که در سفری که علی علیهالسلام به یمن داشت با سپاهیان دچار اختلاف شد، و آنها برای شکایت از علی علیهالسلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و بعد از آن، پیامبر مردم را به دوستی با علی فراخواند.
آنها چنان ناشیانه این شبهه را مطرح میکنند که هر کس به تاریخ مراجعه کند میابد که:
جریان سپاه یمن از لحاظ زمانی دو سال قبل از حادثه غدیر بود.
برای روشنتر شدن مطلب نکات زیر را مورد توجه قرار میدهیم:
اولا : زینی دهلان، مفتی مکه مکرمه، از بزرگان اهل سنت در کتاب سیره نبوی جلد ۲ صفحه ۳۷۱ میگوید: شکایت سپاه یمن دو سال قبل از حادثه غدیر بوده است.
همچنین در معجم اوسط طبرانی جلد ۶ صفحه ۱۶۳ نقل شده که شکایت سپاه یمن در مدینه بوده و ارتباطی به مکه و واقعه غدیر نداشته است.
ثانیا : وهابیان معتقدند که صحابه با علی علیه السلام مشکلی نداشتند در حالی که این قضیه ثابت میکند که برخی از صحابه با علی عداوت داشتند.
ثالثا : طبرانی در معجم اوسط جلد ۶ صفحه ۱۶۳ چنین نقل میکند: وقتی یکی از سپاهیان از یمن آمد، تعدادی از صحابه پرسیدند چرا زود بازگشتی؟ پاسخ داد: از علی شکایت دارم. آنها گفتند: برو به پیامبر شکایت کن تا علی از چشمش بیفتد. «فَخَرَجَ مُغضِبَاً»؛ پیامبر با ناراحتی از حجره بیرون آمد و فرمود: هر کس از علی بد بگوید از من بد گفته است.
میدانید که خداوند در مورد غضب پیغمبر فرموده است: «اِنَّ الَذینَ یوذون اللهَ ورَسولَه لَعَنَهُمُ الله فی الدُنیا وَالاخِرَه وَلَهُم عَذابٌ الیم»؛ همانا کسانی که خدا و رسولش را آزار می دهند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت میکند و برای آنها عذاب دردناکی است.
رابعا : اگر – به فرض محال – قبول کنیم که علت غدیر شکایت سپاه یمن از علی است، آیا سبب حدیث، باعث تخصیص موضوع میشود؟
توضیح آنکه در قضایای مختلف، مثلا در مورد ازدواج پیامبر با زن سابق زید بن حارثه – پسرخوانده پیامبر – خداوند فرموده که زن پسرخوانده عروس نیست و میتوان با او ازدواج کرد. این یک حکم کلی است که تا قیامت شامل همه مسلمانان میشود. پس اگر – بر فرض محال – علت اصلی واقعه غدیر خم، شکایت سپاه یمن بوده و باعث شده پیامبر در مقابل جمعیت ۱۲۴ هزار نفری بفرماید: «من کنت مولاه فعلی مولاه» نشان میدهد که این مربوط به زمان خاصی نیست. سبب که مخصّص موضوع نیست.
برگرفته از سایت تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)