در تفکر برخی، لعن و نفرین قاتلان نوه پیامبر(ص) و آقای جوانان بهشت کار قبیحی است. اصلا شاید یزید و دار و دسته اش توبه کرده اند !! بر فرض هم اگر کار یزید خوب نبوده (!) خدا وی را به سزای کارش خواهند رساند، ما چرا کاسه داغتر از آش بشویم!!!
بد نیست نظر یکی از علمای اهل سنت را درباره لعن یزید مرور کنیم:
ابن عماد حنبلی می گوید :
قال التفتازانى فى (شرح العقائد النسفیه): (اتفقوا على جواز اللعن على من قتل الحسین، او امر به، او اجازه، او رضى به، والحق ان رضا یزید بقتل الحسین واستبشاره بذلک واهانته اهل بیت رسول اللّه (ص) مما تواتر معناه وان کان تفصیله آحادا، فنحن لا نتوقف فى شانه، بل فى کفره وایمانه، لعنه اللّه علیه وعلى انصاره واعوانه). (۱)
تفتازانی در شرح عقاید نسفی خویش گفته است : همه این نظر را دارند که می توان کسانی را که حسین را کشته اند یا به این کار دستور داده اند ، یا اجازه این کار را داده اند ، یا به این کار راضی شده اند را لعنت کرد . و درست آن است که یزید به قتل حسین علیه السلام راضی بود ؛ و شادی او از قتل حسین و اهانت کردن او به اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از مطالبی است که به حد تواتر معنوی رسیده است ؛ اگر چه تفاصیل آن به صورت خبر واحد نقل شده است ؛ بنا بر این ما در مورد یزید سکوت نمی کنیم ؛ بلکه حتی در کافر یا مومن بودن او شک نداریم ؛ لعنت خدا بر او و یاوران و همکارانش .
دوست داریم نظر اهل سنت را در مورد دیدگاه علمایشان و همچنین لعنت فرستادن بر یزید جویا شویم.
پی نوشتها:
(۱) شذرات الذهب، ج ۱، ص ۶۸ – ۶۹