از برادران اهل سنت می پرسیم واژه «ولی» در روایت زیر به چه معناست:
مسلم بن حجاج نیشابوری در صحیحش به نقل از خلیفه دوم مینویسد :
فَلَمَّا تُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- قَالَ أَبُو بَکْرٍ أَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِیرَاثَکَ مِنَ ابْنِ أَخِیکَ وَیَطْلُبُ هَذَا مِیرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِیهَا فَقَالَ أَبُو بَکْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- « مَا نُورَثُ مَا تَرَکْنَا صَدَقَهٌ ». فَرَأَیْتُمَاهُ کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُ لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّىَ أَبُو بَکْرٍ وَأَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- وَ وَلِىُّ أَبِى بَکْرٍ فَرَأَیْتُمَانِى کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا (۱)
پس از وفات رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) ابوبکر گفت : من ولی رسول خدا هستم ، شما دو نفر (عباس و علی ) آمدید و تو ای عباس میراث برادر زادهات را درخواست کردی و تو ای علی میراث فاطمه دختر پیامبر را .
ابوبکر گفت : رسول خدا فرموده است : ما چیزی به ارث نمیگذاریم ، آنچه میماند صدقه است و شما او را دروغگو، گناهکار، حیلهگر و خیانتکار معرفی کردید و حال آن که خدا می داند که ابوبکر راستگو، دین دار و پیرو حق بود .
پس از مرگ ابوبکر ، من ولی پیامبر و ابوبکر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن، دروغگو حیله گر و گناهکار خواندید.
حال تقاضا داریم بدون تعصب، روایت ذیل را نیز که از کتب خودشان است ترجمه کنند:
قال له رسول الله صلى الله علیه وآله: أنت ولی کل مؤمن بعدی ومؤمنه (۲)
رسول اکرم(ص) به علی(ع) فرمود: تو ولی هر مرد مومن و هر زن مومن بعد از من هستی.
در ادامه این روایت حاکم نیسابوری می گوید:
هذا حدیث صحیح الاسناد
این حدیث صحیحی است.
نکته: در روایت اول جناب ابوبکر و عمر، خودشان، خودشان را به عنوان ولی پیامبر(ص) معرفی می کنند، حال آنکه در روایت دوم این رسول اکرم(ص) است که علی بن ابیطالب را به عنوان ولی بعد از خود معرفی می کند.
پس از تحریر:
اگر برادران اهل سنت بگویند در روایت اول «ولی» به معنای دوست است جواب این است که آیا جناب ابوبکر و عمر با توجه به جمله «ثم توفی» ، بعد از وفات پیامبر دوست ایشان شدند و قبل از وفات ایشان دشمن ایشان بوده اند!؟
اگر بگویند در روایت دوم «ولی» به معنای دوست است می پرسیم: یعنی منظور پیامبر(ص) با توجه به واژه «بعدی» این بوده که یا علی تو تا زمان وفات من دشمن مومنان باش و بعد از وفات من دوست آنان شو ؟!
آیا تنها معنای صحیحی که در هر دو روایت برای واژه «ولی» وجود دارد جانشینی نیست و طبق روایت صحیح دوم، طبق فرموده پیامبر(ص) حضرت علی(ع) جانشین ایشان برای هر مرد و زن مومنی نیستند؟
پی نوشتها:
(۱) صحیح مسلم ، ج ۳ ، ص ۱۳۷۸ ، ح ۱۷۵۷
(۲) مستدرک حاکم نیسابوری، ج ۳، ص ۱۳۴