نزد اهل سنت شورایی بودن خلافت ابوبکر یعنی انتخاب مشورتی توسط انصار و مهاجران. اما بر خلاف این اصل، خود ابوبکر و همچنین عمر، امر خلافت بعد پیامبر (ص) را کاری ناگهانی می دانند و حتی توصیه می کنند که پس از این اگر کسی این کار را انجام داد او را بکشید!!
ابوبکر گفت:
إنّ بیعتی کانت فلته وقى اللّه شرّها وخشیت الفتنه .
أنساب الأشراف للبلاذری، ج ۱ ص ۵۹۰، شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج ۶ ص ۴۷ بتحقیق محمد ابوالفضل .
بیعت من یک امر ناگهانى و اتفاقى بیش نبود؛ ولى خداوند ما را از شر او حفظ نمود و به خاطر جلوگیرى از فتنه به قبول خلافت تن دادم.همینطور عمر بن خطاب نیز صراحت دارد که:
إنّ بیعه أبی بکر کانت فلته وقى اللّه شرّها فمن عاد إلى مثلها فاقتلوه.
شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج ۲ ص ۲۶، و ر.ک: صحیح البخارى، ج ۸، ص ۲۶، کتاب المحاربین، باب رجم الحبلى من الزنا؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۵۵.
بیعت با ابوبکر، یک امر ناگهانی بود؛ ولی خداوند ما را از شر آن حفظ کرد و اگر کسی دوباره خواست با چنین بیعتی، خلیفه شود، او را بکشید!
سوال: بر فرض اینکه ادعای اهل سنت راجع به شورایی بودن خلافت پیامبر (ص) صحیح باشد، چرا خود ابوبکر و عمر می گویند این کار ناگهانی بود و آن را شر می دانند؟! علاوه بر این چرا این ناگهانی بودن و اتفاقی بودن دیگر تکرار نشد؟!