چرا آیات قرآن نیاز به تاویل دارند؟

وهابیت
بازدید: 166

شبهه:
وهابیت ادعا می کند “با توجه به بیاناتی چون «یسرنا القرآن» و «بیان للناس» در قرآن، معلوم می‌شود که فهم قرآن برای همگان آسان است و نیازی به تفسیر و تأویل ندارد”

پاسخ:
در پاسخ به این شبهه خاطره ای را از آیت الله حکیم رضوان الله علیه نقل می کنیم:
زمانی که مرحوم آیت الله حکیم به زیارت بیت الله الحرام مشرف شده بود، بن باز که سابقاً مفتی وهابیت بود و بینایی خود را از دست داده بود، به دیدن ایشان می شتابد. او پس از تعارفات معمولی به آیت الله حکیم می گوید: شما عالمان شیعه چرا آیات قرآن را تأویل می کنید؟
وی در جواب می گوید: مگر چه اشکالی دارد.
بن باز می گوید: بسیار اشکال دارد.
آیت الله حکیم می گوید: ممکن است در بعضی آیات، لازم شود که تأویل کنیم.
بن باز می گوید: به هیچ وجه لازم نمی شود.
آیت الله حکیم می گوید: شاید لازم شود و او اصرار می ورزد که اصلاً لازم نمی شود.
آیت الله حکیم می گوید: ممکن است لازم شود. مثلاً در این آیه شریفه می فرماید:
وَمَنْ کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلًا (سوره مبارکه اسراء آیه ۷۲)
اما آنها که در این جهان (از دیدن چهره حق) نابینا بودند در آنجا نیز نابینا هستند و گمراه تر!
اگر این آیه را تأویل نکنیم و به معنای کوری ظاهر بگیریم، معنای آن این است که شما که در این جهان به کوری چشم مبتلا شده ای، در آخرت هم گرفتار کوری چشم باشی. ولی اگر تأویل کنیم، معنای آن این است که هر کس در این جهان گرفتار کوری دل باشد، در آخرت هم دچار کوردلی و گمراهی است؛ بلکه گمراه تر است.

بن باز از شنیدن این جواب دندان شکن ناراحت می شود و برمی خیزد و در حین رفتن می گوید: با شما علمای شیعه نمی شود بحث کرد!

برچسب ها: آیت_الله_حکیم, بن_باز, سوره_اسراء, شبهات, شبهات_وهابیت, وهابیت
نوشتهٔ بعدی
ولایت کلی و مطلق برای امام معصوم
نوشتهٔ پیشین
امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام در قرآن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.