فَلَنَسَأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ (۱)
بطور قطع از کسانی که پیامبران را به سوی آنها فرستادیم سؤال خواهیم کرد و از پیامبران (نیز) سؤال میکنیم.
روى العلامه البحرانی عن العالم (الحنفی) أبو المؤید موفق بن أحمد الخوارزمی فی کتاب (فضائل علی) (بإسناده المذکور) عن أبی برزه قال: رسول الله (ص) – و نحن جلوس ذات یوم- :
علامه بحرانی از عالم حنفی مذهب، خوارزمی«۱» در کتاب “فضائل علی(ع)” روایت می کند که:
پیامبر اکرم(ص) در حالی که ما نشسته بودیم فرمود:
والذی نفسی بیده لا تزول قدما عبد یوم القیامه حتى یسأله الله تبارک وتعالى عن أربع: عن عمره فیما أفناه؟ وعن جسده فیما أبلاه؟ وعن ماله مما اکتسبه وفیما أنفقه؟ وعن حبنا أهل البیت؟
قسم به کسی که جانم در دست اوست، روز قیامت از چهار چیز پرسش میشود، قبل از آن که کسی قدم از قدم بر دارد:
1- از عٌمر، که کجا فانی نموده
2- از بدنش، که کجا فرسوده کرده
3- از مالش، که از کجا بدست آورده و در کجا مصرف کرده است
4- و از دوستی ما اهل بیت پرسش میشود.
فقال له عمر بن الخطاب: فما آیه حبکم من بعدک؟
عمر بن خطاب به حضرت عرض کرد: نشانه محبّت به شما، بعد از شما چیست؟
فوضع یده على رأس علی (رضی الله عنه) – وهو إلى جانبه – فقال:
إن حبی من بعدی حبّ هذا (۲).
پیامبر اکرم (ص) دست خود را بر سر علی (ع) – در حالی که کنارش نشسته بود – قرار دادند و فرمودند:
براستی محبّت به من بعد از (رحلت) من، محبّت به این (علی) است.
در برخی کتب فرموده آخر پیامبر(ص) چنین نقل شده:
إن حبی من بعدی حبّ هذا و طاعته طاعتی و مخالفته مخالفتی (۳)
براستی محبّت به من بعد از (رحلت) من، محبّت به این (علی) است و اطاعت از او اطاعت از من و مخالفت با او مخالفت با من است.
پی نوشتها:
(۱) سوره مبارکه اعراف آیه ۶
(۲) غایه المرام ص۲۶۱، وسیله المآل ص۲۳۶
(۳) مقتل الحسین خوارزمی ص۴۲ چاپ الغری، مجمع الزوائد حافظ نور الدین الهیثمی ج۱۰ ص۳۴۶ چاپ مکتبه القدسی قاهره، میزان الاعتدال علامه ذهبی ج۱ ص۲۰۶ چاپ قاهره، لسان المیزان علامه عسقلانی ج۴ ص۱۵۹ چاپ حیدر آباد.
«۱» ضیاء الدین أبو المؤید الموفق بن أحمد بن محمد المکی معروف به “خطیب خوارزم” یا “أخطب خطباء خوارزم” و ملقب به “صدر الأئمه”، عالم حنفی مذهب، اهل مکه ساکن و متوفای خوارزم – از شهرهای افغانستان – می باشد.