دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسرارى است که در درون خود پیامها دارند. درست است که فاطمه این چنین خواست و این گونه وصیت کرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است که زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخیاش را با این در خواستها به پایان مىبرد؟!! مگر نه این است که خشم و ناراحتیاش را نسبت به دشمنانش اظهار مىکند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورخان و آیندگان مىگذارد تا بپرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علی علیه السلام بدون اطلاع ابوبکر و عمر بر وى نماز خواند؟ و …
محمد بن اسماعیل بخارى در کتاب صحیح بخاری مىنویسد:
وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّهَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها. (صحیح بخاری، ج ۴، ص ۱۵۴۹، ح ۳۹۹۸)
فاطمه زهرا سلام الله علیها، شش ماه پس از رسول خدا (ص) زنده بود، زمانى که از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت.
آیا کسى که جانشین پیامبر (ص) بود ( آن گونه که اهل سنت ادعا کردهاند) شایستگى نماز خواندن بر وى را نداشت؟
علمای اهل سنت پاسخ این پرسش را به صورت سربسته داده اند. از جمله:
– ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مىنویسد:
وقد طالبت فاطمه رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا. (تأویل مختلف الحدیث، ج ۱، ص ۳۰۰)
فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابو بکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.
مطالب فوق را کنار این حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص) می گذاریم:
إنما فاطمه بضعه منی فمن أغضبها أغضبنی (مصنف ابن أبی شیبه ج ۶ ص ۳۸۸)
از پیامبر نقل شده که فرمودند: فاطمه پاره تن من است پس هر که اورا غضبناک کند من را غضبناک کرده است.
آیا برادران اهل سنت پاسخ قانع کننده ای دارند؟
یا بهتر بگوییم: فردای قیامت، در مقابل فاطمه زهرا (س)، توجیهی بر اعمال خلیفه شان خواهند داشت؟ ابوبکر، خلیفه پیامبر اسلام، خشم و قهر فاطمه (س) از ابوبکر، پیامبر (ص) … !؟