اهل تسنن به صراحت عقیده دارند که صحیح بخاری در نزد ایشان ” اصح الکتب بعد القرآن ” است و مطالب آن را ۱۰۰% صحیح می دانند ولی آیا بخاری چنین قاعده عقلایی را رعایت نموده است؟
در این مطلب به یکی از راویان جاعل صحیح بخاری که به گفته خود علمای اهل سنت جاعل می باشد اشاره می کنیم.
اسماعیل بن ابی اویس
دولابی در ” الضعفاء ” می گوید:
سمعت النصر بن سلمه المروزی یقول: ابن أبی أویس کذّاب کان یحدّث عن مالک بمسائل ابن وهب. (۱)
از نصر پسر سلمه مروزى شنیدم می گوید: ابن ابی اویس، دروغساز است که از زبان مالک پرسشهاى ابن وهب را بازگو مى کرد.
عقیلی در ” الضعفاء ” شماره ۱۰۰ از قول یحیی بن مَعین می گوید:
ابن ابی اویس لا یسوی فلسا (فلسین)
ابن ابی اویس به پول سیاهی (یا به دو سکه) نمی ارزد !!!
ابن عدی در ” الکامل فی الرجال ” می گوید:
قال احمد بن ابی یحیی سمعت ابن معین یقول: هو و ابوه یسرقان الحدیث (۲)
احمد بن ابی یحیی از یحیی بن معین نقل می کند: ابن ابی اویس و پدرش حدیث سرقت می کردند.
ذهبی از قول نسایی چنین می گوید:
قال لی سَلَمَهُ: سَمِعْتُ إسماعیل بن أبی أُوَیْس یقول: ربّما کنت أضع الحدیث لأهل المدینه إذا اختلفوا فی شیء فیما بینهم (۳)
سلمه به من گفت: از اسماعیل پسر ابو اویس شنیدم مىگفت: هرگاه مردم مدینه کارشان در پیرامون چیزى به چند دستگى می کشید براى (رهاندن) ایشان (از این گرفتارى) به جعل حدیث می پرداختم.
در پایان نیز بیان می کنیم که علاء الدین مغلطای به نقل از خلیلی می گوید:
و جماعه من الحفاظ قالوا کان ضعیف العقل (۴)
گروهی از حافظان حدیث گفته اند که (ابن ابی اویس) ضعیف العقل (!) می باشد.
سوال ما از عزیزان اهل سنت این است که آیا کتابی را که یکی از راویان احادیث آن (به گفته علمای خودتان) چنین فرد کذاب و جاعل و دزد و ضعیف العقل می باشد ۱۰۰% صحیح می باشد!!؟
پی نوشتها:
(۱) میزان الاعتدال ج ۱ ص ۲۲۳
(۲) همان
(۳) تاریخ الاسلام ج ۵ ص ۵۳۴ شماره ۶۷
(۴) اکمال تهذیب الکمال ج ۲ ص ۱۸۴