حدیث غدیر، دروغ و کذب است!!!

وهابیت
بدون دیدگاه
بازدید: 154

شبهه:
ابن‌تیمیه عبارتی را از علامه حلی (ره) در کتاب خود منهاج السنه، ج۷، ص۳۱۳ تا ص۳۱۵ نقل می‌کند و می‌گوید:
و قال الرافضی (از علامه حلی (ره) به رافضی تعبیر می کند):
الخبر المتواتر عن النبی صلى الله علیه و آله و سلم أنه لما نزل قوله تعالى: «یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک»، خطب الناس فی غدیر خم و قال للجمع کله: أیه الناس! ألست أولى منکم بأنفسکم؟ قالوا: بلى، قال: فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه.
ابن‌تیمیه بعد از نقل عبارت علامه حلی (ره) و خطبه غدیر و جمله نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌گوید: و الجواب أن هذا الجواب کذب.
این سخن علامه حلی (ره) که استدلال به غدیر کرده است، کذب و دروغ است.

پاسخ:
در پاسخ به این شبهه ابتدا باید به سخنان بزرگان اهل سنت که به طرق مختلف حدیث غدیر خم را نقل کرده اند، اشاره نمود. در ذیل به بعضی از مهم ترین کتب ایشان که بر این حدیث مهر صحت گذاشته و آن را تایید کرده اند، همراه با حدیث اشاره می شود:

  • سنن ترمذی: زید بن ارقم عن النبی(صلی الله علیه و آله و سلم ) قال: من کنت مولاه فعلی مولاه.( ترمذی، محمد بن عیسی، بیروت، دارالفکر، ج۱۲، ص۱۷۵٫)
  • احمد بن حنبل – رئیس حنابله و از شخصیت‌های کم نظیر اهل سنت – نقل می‌کند:نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر – ۱۸ ذی الحجه – آمد و فرمود:أو لستم تشهدون انى أولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى، قال: فمن کنت مولاه فإن علیا مولاه. آیا گواهی می‌دهید که من بر تمام مؤمنین از خودشان اولی هستم؟ گفتند: بله، بعد فرمود: هر کس من مولای او هستم ، علی هم مولای اوست.(مسند احمد، ج۴، ص ۳۷۲)
  • مصنف ابن ابی شیبه: حدثنا مطلب بن زیاد عن عبدالله بن محمد بن عقیل عن جابر بن عبدالله قال: کنّا بالجحفه بغدیر خم إذا خرج علینا رسول الله فأخذ بید علی فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه.( المصنف، ابن ابی شیبه، ج۷، ص۴۹۵، بیروت، دارالفکر، ۱۴۰۹٫)
  • المعجم الکبیر للطبرانی: عن أبی إسحاق الهمدانی قال سمعت حبشی بن جناده یقول: سمعت رسول الله(ص) یقول یوم غدیر خم: اللهم من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اعن من اعانه.( معجم الکبیر، طبرانی، ج۴، ص۴٫)

همچنین وی حدیث مذکور را به همین طریق از زید بن ارقم، ابو ایوب انصاری و بریده نقل می کند.

  • تفسیر ابن کثیر: در شأن نزول ایه (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک…) می گوید: و قد روی ابن مردویه من طریق ابی هارون عن ابی سعید خدری انها نزلت علی رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یوم غدیر خم حین قال لعلی: «من کنت مولاه فعلی مولاه» ثم رواه عن أبی هریره و فیه انه الیوم الثامن عشر من ذی الحجه یعنی مرجعه من حجه الوداع.( تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر، محقق سامی بن محمد، ج۳، ص۲۸، دارطیبه للنشر، ۱۴۲۰٫)
  • تفسیر رازی: نزلت الایه فی فضل علی بن ابی طالب(علیه السلام) و لما نزلت هذه الایه أخذ بیده و قال: «من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». فلقیه عمر فقال: هنیئاً لک یا بن ابی طالب أصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه. و هو قول ابن عباس و البراء بن عازب و محمد بن علی (مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج۶، ص۱۱۳٫)
با دقت در اسناد مذکور میتوان به سادگی متوجه شد که حدیث غدیر نه تنها در روایات متواتر شیعی، بلکه در روایات بسیاری از اهل سنت وجود دارد و این اسناد تنها چند نمونه از خیل احادیث نقل شده در اثبات حدیث غدیر خم می باشد. از این رو مشخص می گردد ادعای جناب ابن تیمیه، ادعایی کذب می باشد. علاوه بر این، عالم بزرگوار علامه امینی در کتاب شریف الغدیر بطور مفصل و مستند تمامی این اسناد را جمع آوری و بررسی نموده اند؛ لذا برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می گردد به این اثر ارزشمند مراجعه فرمائید.
برچسب ها: , , ,
نوشتهٔ بعدی
زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهم السلام و مردگان ممنوع است و حرام؟ (۲)
نوشتهٔ پیشین
زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهم السلام و مردگان ممنوع است و حرام؟ (۱)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست