صلوات اهل سنت بر پیامبر (ص)

سوالات شیعیان
۲۱ دیدگاه
بازدید: 5,907

صحیح بخاری و مسلم نقل کرده اند که:
رسول خدا فرموده: موقع صلوات، بر من و آل من باید صلوات بفرستید:
قیل یا رسول الله! اما السلام علیک فقد عرفناه، فکیف الصلاه علیک، قال (ص) قولوا: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، کما صلّیت علی آل ابراهیم
صحابه به رسول خدا گفتند: ما بلدیم که به شما سلام کنیم، به ما بگویید چگونه بر شما صلوات بفرستیم؟ فرمود: بگویید اللهم صل علی محمد و علی ال محمد
صحیح البخاری ج ۳، ص۲۸۰، کتاب التفسیر، باب۱۰، حدیث ۴۷۹۷ و ج۴، ص۱۶۴، کتاب الدعوات حدیث ۶۳۵۸

سوال: چرا علمای اهل سنت در صلوات می گویند:
صلی الله علیه و سلم؟!
چرا طبق صحیح بخاری و مسلم بر آل محمد صلوات نمی فرستید؟ بالاخره شما پیرو سنت چه کسی هستید؟!

برچسب ها: , , , , ,
نوشتهٔ بعدی
رفتار عایشه با جنازه امام حسن(ع)
نوشتهٔ پیشین
معرفی کتاب “ناگفته هایی از حقایق عاشورا”

نوشته های مرتبط

۲۱ دیدگاه. دیدگاه جدید

  • سلام علیکم.ای بیچاره شما با مذهب اهل سنت هیچگونه آشنایی ندارید،کی گفته ما اهل سنت بر آل پیامبر صلوات نمی فرستیم،شما بایستی بیشتر تحقیق کنید،دلم به حالتون می سوزه.فقط چرت و پرت می گویید و بس،.

    پاسخ
    • دوست گرامی، عموم اهل سنت بعد از ذکر نام شریف پیامبر گرامی اسلام به جای “صلی الله علیه و آله و سلم” می گویند: “صلی الله علیه و سلم”. البته که بعضا در ذکر صلوات “اللهم صل علی محمد و علی آل محمد” نیز می گویند.
      اما متاسفانه آنچه در قریب به اتفاق کتب اهل سنت یافت می شود عبارت “صلی الله علیه و سلم” می باشد. محمد بن اسماعیل بخاری در همین روایت که کیفیت صلوات را بیان نموده، بعد از نام پیامبر می نویسد: “صلی الله علیه و سلم”
      متاسفانه این مساله در تمام روایات صحیح بخاری و مسلم و کتب دیگر اهل تسنن مشاهده می شود.

      پاسخ
  • اگر کسی به تنهای اسم حضرت محمد (“صلی الله علیه و سلم) را به زبان بیاورد این جمله را میگوید.
    وله در جمع صلوات بر ال محمد و صحابه پیغمبر میفرستند. به صورت طولانی

    پاسخ
    • سلام واقعا متاسفم براتون ما هیچ وقت این طوری که شما میگید صلوات نمی فرستیم کاش حداقل اجازه می دادید که ما سایت های اهل سنت هم ببینیم یعنی انقدر می ترسید که حتی اجازه نمیدین که ما دیدگاه خود مون رو بگیم چون مطمئنم با دیدن دیدگاه و اعتقاد ما خیلی از اختلافات حل میشه اختلافاتی که شما با دادن اطلاعات غلط اونها رو به وجود آوردید

      پاسخ
    • مشکل شیعه اینه که امام حسین و امام على که بسیار بزرگ بودن و پاک ولى در هر حال ادم بودن و بنده ى خدا بودن دارین میپرستین شما دارین اونا رو پرستش میکنین خدارو ول کردین کلا وقتى دعا میکنین اول از امام حسین و امام على میخواین اون چیزو بهتون بده و اینم کاملا اشتباهه اول از خدا بخوا فرقى نمیکنه تمام پیامبران و امامان بنده ى خدا بودن و اصلا درست نیست ازشون بخشش بخواى بخشش مخصوص خداست و تمام

      پاسخ
      • در مورد پرستش امامان توسط شیعیان بهتره بدونید این ذهنیت شما یه سوء تفاهمه و درست نیست. با این حال اگر دلیلی از کتابهای شیعه یا از عمل رهبران شیعه دارید خوشحال میشیم که ارائه بدید تا حقیقت آشکار بشه. شیعیان هم مثل سایر فرق اسلامی به توحید و یگانگی خداوند متعال اقرار و اعتراف کامل دارند.
        ما از خود خدا درخواست میکنیم ولی چه کنیم که خود خدا در آیه ۶۴ سوره نساء به هر کس که ایمان داره امر کرده که درخواست بخشش از پیامبر هم بکنن و برای حرکت به سوی خودش در آیه ۳۵ سوره مائده فرموده که با واسطه هایی بهش نزدیک بشن مثال های قرآنی دیگه هم هست:
        درخواست فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام برای بخشیده شدن و استغفار (فرزندان از پیامبر میخوان از خدا براشون طلب بخشش کنه) و قرآن هم ایرادی نگرفته (آیات ۹۷ و ۹۸ سوره یوسف)
        درخواست بخشش گناهکاران از پیامبر برای استغفار به درگاه خداوند. (یکی از اعمال حج اهل سنت هم کنار مزار پیامبر همین کاره) آیه ۶۴ سوره نساء
        درخواست قوم حضرت موسی علیه‌السلام از ایشان برای دعا و خواستن از خداوند برای وفای به عهد و رفع بلا پس از گرفتاری به بلا (سوره اعراف آیه ۱۳۴)
        شیعه هم از امامان (ع) که انسانهایی با آبرو نزد خداوند متعال هستن درخواست می کنند که از خدا براشون طلب بخشش بکنند.

        پاسخ
      • دوست گرامی! در اعتقاد شیعه، هر کسی بنده خدا ولو پیامبر یا امام رو بپرسته مشرک هست. توسل و پرستش دو مقوله جدا از هم هستند. در آیه ۶۴ سوره نساء خداوند خود مردم را دعوت می کند که به سراغ رسول بروند تا برایشان استغفار کند، بخشش هم در اختیار خداست و لا غیر.

        پاسخ
  • یعنی دلت به حال شیعه ها می سوزه؟؟
    دلت به حال خودتون بسوزه.. امیدوارم که روزی به خودتون بیایید و چرت و پرت های خودتون رو ترک کنید.. ایشالا

    پاسخ
  • سلام در کتب اهل سنت و در کانال های مجازی آنها هیچ وقت صلوات بر پیامبر به صورت کامل دیده نشده آنها همین صلی الله علیه و سلم) را می فرستند.

    پاسخ
  • سلام علیکم هممون اول ازهمه انسان هستم وبعدمسلمان وبعدحالا شیعه یااهل سنت خیلی خوب میشه دخالتی توی دین همدیگه نداشته باشیم واحترام متقابل داشته باشم

    پاسخ
  • محمدرضا(یآ اَبآعَبدِاَللّه)
    ۱۳۹۸-۰۷-۱۲ ۰۰:۰۹

    سلام علیکم. اگه برید درباره غدیر تحقیق کنید میفهمید کی چرت و پرت میگه رو چه حسابی این سه نفر اومدن گفتن ما خلیفه ایم؟؟😂😂😑🤔😕😕😕
    اینو من نمیگم پیامبر ص فرموده هرکسی من مولای او هستم علی مولای اوست.
    .
    .
    .
    .
    .
    ….
    ما چرت و پرت میگیم؟؟

    پاسخ
  • سلام .دمتون گرم.
    قران می فرماید ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. منظور از کتاب چیه ؟قران ناطق کیان ؟ که هیچ شکی در ان نیست . هدایت برای کیا؟

    امام علی «ع» ، که هیچ شکی در غدیر نیست ، مولای متقیان. ان شا الله که خدا چشم و گوش دلمون رو باز کنه.
    یادمون نره ،داعشی هم قران می خونه.نماز می خونه ، پرچمشم لا اله الا الله . ولی …

    پاسخ
  • محمد یونس
    ۱۳۹۸-۱۱-۲۷ ۱۷:۰۵

    سلام صلوات اهل سنت “اللهم صل علی محمد و آل محمد” است چرا مذهب شیعه به آخر صلوات عجل فرجهم اضافه می نمایند معنی عجل فرجهم چیست ؟

    پاسخ
    • سلام
      قسمت اول نظر شما که فرمودید: “صلوات اهل سنت “اللهم صل علی محمد و آل محمد” است” نظر شما رو به پاسخ اولین نظر همین مطلب جلب میکنم.
      در مورد قسمت دوم “چرا مذهب شیعه به آخر صلوات عجل فرجهم اضافه می نمایند معنی عجل فرجهم چیست؟” ادامه پاسخ رو مطالعه بفرمایید:
      اضافه شدن واژه «و عجّل فرجهم» و «عجّل اللهمّ فرجهم» به صلوات در زمان پیامبر اکرم و ائمه اطهار(صل الله علیهم و آلهم اجمعین) بوده است، برای نمونه به چند روایت اشاره می‌شود:
      ۱- “مَنْ قالَ بَعدَ صَلوهِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوهِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: “اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم”، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم آل محمد (ص) را درک می کند. (۱)
      ۲- مرو بن ابی مِقدام می‌گوید: امام صادق (علیه السلام) دعایی را به من یاد دادند و فرمودند: خیر دنیا و آخرت در این دعا جمع شده است، در یک فقره از آن دعا آمده: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ وَ أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس». (۲)
      ۳. اسحاق ابن عمار می‌گوید از امام صادق (علیه السلام) دعایی را نقل می کنند که در فرازی از آن چنین آمده است: « اللَّهُمَّ رَبَّ أَسْلَمَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ …». (۳)
      منابع:
      (۱) سفینه البحار، حاج شیخ عباس قمّی، ج ۲، ص۴۹.
      (۲) شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حسن، ج ۳، ص ۸۳ – ۸۴، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
      (۳) کلینى، محمد، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج ۲، ص ۵۷۰، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

      پاسخ
  • حق با علی، و علی با حق است

    پاسخ
  • محمد عباسیان
    ۱۳۹۹-۰۸-۳۰ ۱۴:۳۳

    ولی کردهای شنی شافعی ک تو سنندجن من دیدم همین صلوات مارو میفرستن بارها دیدم و حتی ازشون سوال کردم

    پاسخ
    • بله آقای عباسیان عزیز. ما هم با شما موافقیم. ولی نکته در اینجاست که در کتابهای این عزیزان جور دیگه ای نوشته شده. پس برادران ما بهتره تکلیف ما رو با این کتابها مشخص کنن

      پاسخ
  • عبدالزهراء
    ۱۳۹۹-۱۱-۱۹ ۰۰:۴۴

    سلام علیکم میدانید برادر من در بعضی مقالات اهل سنت خوانده ام که ایشان میگویند صلوات قرآنی همان (صلی الله علیه و سلم) هست و صلواتی که در سنت هست (صلی الله علیه و آله و سلم) یا اللهم صل علی محمد و علی آل محمد ولی این استدلال بنظر من اشتباه چون سنت که در اصل همان سیره و روش معصوم (سیدنا رسول الله صلوات الله علیه و آله) نشان دهنده و تفسیر و انجام چگونگی اعمال قرآنی وشرعیست نمیشود از قرآن جدا شود.

    پاسخ
    • دوست گرامی طبق نظر علمای اهل سنت نیز کتاب و سنت از هم جدا نیستند.
      خطیب بغدادی می گوید:
      اذا حدثّت الرجل بالسنّه فقال دعنا من هذا و حدثنا من القرآن فاعلم انّه ضالّ مضلّ …
      اگر از سنت برای کسی سخن گفتی و گفت دلیل از قرآن بیاور و سنت را کنار بگذار، بدان‌که آن فرد گمراه و گمراه کننده است.
      الکفایه فی علم الروایه، خطیب بغدادی، مکتبه العلمیه، مدینه، عربستان، ج۱ ص۱۶

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست