غیر ما کافر است …

وهابیت
بازدید: 19

وهابیانی که از تفکر محمد بن عبدالوهاب پیروی می‏ کنند، «کشف الشبهات»(۱) او را معیار سنجش در برخورد با دیگران می‌دانند و فقط به آیاتی که در این کتاب آمده است، برای اثبات و تبلیغ عقاید خود، استشهاد می‏ کنند و مدعی‏ اند تنها این آیات از محکمات هستند(۲) و دیگر آیات از متشابهات؛ محکمات مورد نظر خود را نیز تفسیر به رأی می‏ کنند.
حسن بن فرحان مالکی که خود وهابی مسلک است، می‌نویسد: «بعضی از پیروان شیخ چنین می ‏پندارند که او وحید عصر خود در علم و دانش بود و تمام کشورهای اسلامی که دعوت وهابیت را نپذیرفتند، بلاد شرک و کفر است و تمام علمای این کشورها، جاهلانی هستند که هیچ چیز از اسلام نمی‏ دانند!»(۳) محمدبن عبدالوهاب، مخالفان و منتقدان خود را چنین یاد می‏ کند: «آن‌ها می‏خواهند مردم را از دین خدا و رسولش دور سازند».(۴) به اعتقاد وی، اهل مکه و مدینه در آن روز که مذهب وهابیت را نپذیرفته بودند، همه کافر بودند!(۵)
این عده (سلفی‏ها) برداشت خود از شرک و توحید را بر دیگران تحمیل می‏کنند، هرچند به بهای قتل و غارت اموال باشد. جنایت کربلا در سال ۱۲۱۶ یعنی ده سال پس از محمد بن عبدالوهاب را حتی مورخان سعودی باز گفته‏ اند.(۶)
عقیده تحمیل تنها درباره شیعیان جاری نمی‏شد. اهل سنت و بلکه خود وهابی‏ها نیز از این جنایت‌ها در امان نبودند.(۷) ایوب صبری سرپرست مدرسه عالی نیروی دریایی در دولت عثمانی می‏نویسد: «عبد العزیز بن سعود که تحت تأثیر سخنان محمد بن عبدالوهاب قرار گرفته بود، در اولین سخنرانی خود در حضور شیوخ قبایل گفت: ما باید همه شهرها و آبادی‏ها را به تصرف خود درآوریم و احکام و عقاید خویش را به آنان بیاموزیم… برای تحقق بخشیدن به این آرزو ناگزیر هستیم که عالمان اهل سنت را که مدعی پیروی از سنت سنیّه نبویّه و شریعت شریفه محمدیه هستند، از روی زمین برداریم. مشرکانی که خود را علمای اهل سنت قلمداد می‏کنند، از دم شمشیر بگذرانیم؛ به ویژه علمای سرشناس و مورد توجه را، زیرا تا این‏ها زنده هستند، هم‏کیشان ما روی خوشی نخواهند دید. از این رهگذر باید نخست کسانی را که به عنوان عالم خودنمایی می‏کنند، ریشه کن و سپس بغداد را تصرف کرد».(۸)
وی در جایی دیگر می‏نویسد: «سعود بن عبد العزیز در سال ۱۲۱۸ه‍ .ق هنگام تسلط بر مکه مکرمه، بسیاری از دانشمندان اهل‏سنت را بی دلیل به قتل رسانید و بسیاری از اعیان و اشراف را بدون هیچ اتهامی به دار آویخت و هر که را در اعتقادات مذهبی ثبات قدم نشان داد، به انواع شکنجه‏ها تهدید کرد. آن گاه منادیانی فرستاد که در کوچه و بازار بانگ زدند: ادخلوا فی دین سعود و تظلوا بظله الممدود».(۹) شاهد دیگر را می‏توان بمب گذاری‏های متعدد در عراق در صفوف اهل سنت و شیعه و حتی در عربستان سعودی در شهرهای ریاض و الخبر دانست.(۱۰)

با این همه، حکومت وهابیان با همه مشرکان جهان دست دوستی داده است! رابطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت سعودی که مهد پرورش وهابیت است و خود در سایه این مذهب ساختگی به قدرت رسیده است، با فتاوای شیوخ وهابی چه تناسبی دارد؟! در طول سال، میزبان – به عقیده ایشان – مشرکان سراسر دنیا می‏شوند که همگی برای زیارت بقیع و حرم پیامبر (ص) در زیباترین هتل‏ها جای داده می‏شوند! در حالی که اگر غیر خود را کافر و مشرک بدانند، بایست این آیه شریفه را خوانده باشند: «یا أیّها الّذین آمنوا انّما المشرکون نجس فلایقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا؛(۱۱) ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! حقیقت این است که مشرکان ناپاکند، پس نباید از سال آینده به مسجد الحرام نزدیک شوند.»

پی نوشتها:
۱٫این کتاب تقریباً ۷۰ صفحه‏ ای را محمد بن عبدالوهاب، به منظور پاسخ‏گویی از ایرادات علمای بلاد بر افکارش نوشته است. از جمله کسانی که بر این رساله شرح نوشته‏ اند، محمد بن صالح العثیمین است که فردی عالم و نسبتاً معتدل بوده است، اما گویا به دلیل تقیه یا ترس از دست دادن مقام، – جز در موارد معدودی – توجیه‏گر سخنان محمد بن عبدالوهاب گردیده است.
۲٫محمد بن صالح العثیمین، شرح کشف الشبهات عثیمین، ص۷۴؛ به نقل از: وهابیت بر سر دو راهی، ص۸۶٫
۳٫حسن بن فرحان، پیشین، ص۱۳؛ به نقل از: وهابیت بر سر دو راهی، ص۱۴۶ و ۱۴۷٫
۴٫ عبد الرحمن بن‏محمد بن‏قاسم الحنبلی، پیشین، ج۱۰، ص۱۱۳؛ به نقل از: وهابیت بر سر دو راهی، ص۱۵۷ و ۱۵۸٫
۵٫همان، ج۹، ص۲۸۵؛ به نقل از: همان، ص۱۵۹٫
۶٫ر.ک: تاریخ المملکه السعودیه، ج۳، ص۷۳؛ عنوان المجد فی تاریخ النجد، ج۱، ص۱۲۱؛ به نقل از: علی اصغر رضوانی، سلفی‏گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات، قم، مسجد مقدس جمکران، چاپ دوم، ۱۳۸۵، ص۱۸۴٫
۷٫ر.ک: حسن بن فرحان، پیشین، ص۱۲۳ به بعد.
۸٫تاریخ وهابیان، ص۳۳؛ به نقل از: سلفی‏گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات، ص۱۸۶٫
۹٫ همان، ص۷۴؛ به نقل از: همان.
۱۰٫وهابیت بر سر دو راهی، ص۸۶٫
۱۱٫ توبه، ۲۸٫

برچسب ها: , , ,
نوشتهٔ بعدی
زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه علیهم السلام و مردگان ممنوع است و حرام؟ (۱)
نوشتهٔ پیشین
رد پای وهابیت

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست