پیش گویی فتنه نجد از زبان پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم

وهابیت
بازدید: 292

در منابع روایی و تاریخی شیعه و اهل سنّت، روایات متعددی درباره پیش بینی های پیامبر اکرم(ص) به طور صریح یا ضمنی درباره بروز فتنه در منطقه نجد نقل شده است که در این نوشته کوتاه به نقل چند روایت از منابع اهل سنّت بسنده میکنیم:
بخاری از عبدالله بن عمر نقل کرده است که رسول خدا(ص) فرمود:
اللهم بارک لنا فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا، قالوا : یا رسول الله و فی نجدنا؟ قال: اللهم بارک لنا فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا، قالوا : یا رسول الله و فی نجدنا، قال: فأظنه، قال فی الثالثه: هنالک بالزلازل و الفتن، و بها یطلع قرن الشیطان. ( المعرفه و التاریخ ج ۲ ،ص۳۸۸، صحیح بخاری ج۶، ص ۲۵۹۸، کتاب الفتن ح۶۶۸۱، المسند ج۲، ص ۱۱۸، ح ۵۹۸۷ – سنن ترمذی ج۵، ص ۷۳۳، ح ۳۹۵۳ )
خدایا، کشور شام را برای ما مبارک گردان! خدایا، کشور یمن را برای ما مبارک گردان! صحابه گفتند: سرزمین نجد را نیز مبارک فرما، رسول خدا(ص) باز در حق شام و یمن دعای خویش را تکرار فرمود. صحابه گفتند: یا رسول الله، درباره سرزمین نجد نیز دعا کنید؟ پیامبر بار سوم فرمود: در این سرزمین، آشوبها و فتنه رخ خواهد داد و شاخ شیطان از آنجا سر بیرون می آورد.
همچنین سعید بن منصور در سنن و ابن حنبل در مسند و بخاری در صحیح و ابی یعلی در مسند از ابوسعید خدری از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل کرده اند که فرمود:
یَخرُجُ ناسٌ من قبل المشرقِ و یقرءون القرآنَ لایُجاوِزُ تراقِیَهُم، یَمرُقونَ من الدِّینِ کما یمرق السَّهمُ من الرَّمِیُّه ، لایَعودونَ فیه حتّی یعودَ السَّهمُ الی فُوقِهِ . قیل: ما سیماهم ؟ قال: سِیماهُم التَّحلیقُ. (سنن سعیدبن منصور ج۲، ص۳۷۵، ح۲۹۰۴، مسند ابن حنبل ج۳، ص۶۴، ح ۱۱۶۳۲، صحیح بخاری ج۶، ص۲۷۴۸، ح۷۱۲۳، مسند ابی یعلی ج۲، ص۴۰۸، ۱۱۹۳)
افرادی از ناحیه مشرق قیام می کنند و قرآن تلاوت می کنند و حال آنکه قرآن از گلوگاه آنان تجاوز نمی کند (در قلب آنان تاثیر نمی گذارد) و از قرآن بهره نمی برند ، این گروه از دین خارج می شوند همان گونه که تیر از کمان خارج می شود و دیگر به طرف دین برنمی گردند مانند تیر که به سوی کمان برنمی گردد. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) پرسیدندکه: این فرقه چه نشانه ای دارند؟ فرمود: چهره این گروه با سرهای تراشیده مشخص می شود.
زینی دحلان مفتی مکه مکرمه ضمن اشاره به این حدیث می نویسد:
ففی قوله: ((سیماهم التحلیق)) تصریح بهذه الطائفه، لانهم کانوا یامرون کل من اتبعهم ان یحلق راسه و لم یکن هذا الوصف لاحد من طوائف الخوارج و المبتدعه الذین کانوا قبل زمن هولاء. ( فتنه الوهابیه ص ۱۹)
در این سخن ، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وسلم) که ((سر تراشیدن)) را از نشانه های بارز این طایفه شمرده، بر وهابیت تطبیق دارد زیرا تنها این فرقه هستند که به پیروان خود دستور می دهند سر خود را بتراشند و این صفت در هیچ یک از فرقه های خوارج و بدعت گذار قبل از وهابیت دیده نشده است.
در ادامه می نویسد:
و کان السید عبدالرحمن الاهدل مفتی زبید یقول : لا حاجه الی التالیف فی الرد علی الوهابیه بل یکفی فی الرد علیهم قوله صلی الله علیه و سلم سیماهم التحلیق ، فانه لم یفعله احد من المبتدعه غیرهم.
سید عبدالرحمن اهدل ، مفتی منطقه زبید می گفت: در نقد عقاید وهابیت نیازی به تالیف کتاب نیست بلکه برای بطلان عقیده آنان همین حدیث پیامبر (صلی الله علیه وسلم) که ویژگی های این فرقه را سرتراشیدن معرفی کرده کفایت می کند زیرا غیر از وهابیت هیچ یک از فرقه های بدعت گذار این ویژگی را ندارند.

برچسب ها: اهل_سنت, پیامبر_اکرم, شیعه, وهابیت
نوشتهٔ بعدی
اگر علی نبود عمر هلاک می شد!
نوشتهٔ پیشین
معرفی کتاب جلاء العیون

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.