چرا اهل سنت بر خلاف سنت رسول الله پا را در وضو مسح نمی کنند؟

سوالات شیعیان
بازدید: 187

یکی از موارد اختلاف میان شیعیان واهل سنت کیفیت وضو گرفتن است؛ مثل مسح کردن پا و یا شستن آن. حال سوال پیش می آید که پیامبر اسلام و امیر مؤمنان علیهما السلام، همانند شیعه وضو می گرفتند یا به روش اهل سنت؟
آیه ی وضو که در قرآن کریم به صورت بسیار روشن اعمال وضو را بیان کرده است و طبق آن، صورت و دستها شسته می شود، و سر و پاها مسح می گردد. در کتب اهل سنت نیز این موضوع به صراحت بیان شده و توسط علمای اهل سنت تصحیح گردیده است:
احمد بن حنبل در کتاب «مسند» از امیر مؤمنان علیه السلام نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله روی پای شان را مسح می‌کردند:

متن عربی حدیث:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا وَکِیعٌ ثنا الأَعْمَشُ عن أبی إِسْحَاقَ عن عبد خَیْرٍ عن عَلِىٍّ رضی الله عنه قال کنت أَرَى ان بَاطِنَ الْقَدَمَیْنِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ من ظَاهِرِهِمَا حتى رأیت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم یَمْسَحُ ظَاهِرَهُمَا
ترجمه:
عبد خیر از علی علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: من گمان داشتم باطن (کف) پاها سزاوارتر به مسح کردن از روی آن است، تا این که دیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روی هر دو پا را مسح می‌کردند.
آدرس:
الامام احمد بن حنبل، مسند أحمد بن حنبل، ج ۱، ص ۹۵، تحقیق: شعیب الارنوط- عادل مرشد، مؤسسه الرساله.

سوال ما از برادران اهل سنت این است که چرا بر خلاف پیامبر اکرم (ص) و خلیفه چهارمشان حضرت علی (ع) پا و سرشان را مسح نمی کنند؟ آیا وضوی پیامبر اسلام و خلیفه چهارمشان اشکال دارد یا وضوی آنان؟

برچسب ها: اهل_سنت, شستن_پا, شیعه, مسح_پا, وضو
نوشتهٔ بعدی
شکایت جیش یمن در واقعه غدیرخم!!!
نوشتهٔ پیشین
ابن تیمیه یا ذهبی! کدام دروغ می گوید؟

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.