کتاب “حق جو و حق شناس”

معرفی کتاب
بازدید: 426

کتاب “حق جو و حق شناس”
این کتاب، خلاصه ای است از کتاب ارزشمند “المراجعات” نوشته ی دانشمند و مصلح بزرگ “علامه سید شرف الدین عاملی ” که توسط آقای علی اصغر مروج خراسانی به فارسی گزینش و بازنویسی شده است.
کتاب حاضر مجموعه ۷۲ پرسش و پاسخ است که از اصل کتاب ،ساده شده است.در این گفت و شنود ها که بصورت نامه بین دو عالِم طراز اول شیعه و سنی ردّ و بدل شده و بصورت سلسله وار ادامه یافته ، هدف روشن شدن “حق” بصورتی متین و مستدل بوده است.
علّامه شرف الدّین که سالها بدنبال راهی برای اتحاد و هماهنگی مسلمین بود ،در سال ۱۳۲۹ ه.ق. در سفری به مصر با رئیس دانشگاه الازهر شیخ سلیم بشری در نشست هایش دیدار می کند و نگرانی و ناراحتی خودش را در مورد اختلاف و تشتت مسلمانان با او در میان می گذارد. شیخ سلیم از بلند نظری و اطلاعات وسیع سیّد شرف الدین نسبت به کتب حدیث و تفسیر و تاریخ در شگفت می ماند و از او درخواست می کند مسائل مورد اختلاف را از راه نامه نگاری با هم مطرح کنند و پرده های ناآگاهی را کنار بزنند.
این “مناظره های قلمی” ،حدود ۶ ماه طول می کشد و در ۱۱۲ نامه به پایان می رسد.سپس توسط علامه شرف الدین گردآوری شده و بعنوان کتاب “المراجعات” منتشر می شود.کتابی گرانبها که نیازی به تعریف ندارد و ارزش علمی و ادبی اش برای هر حق جوی آزاد روشن است.
کتاب المراجعات دهها بار در کشورهای عربی منتشر شده و با استفاده از ترجمه شیوای آقای محمد جعفر امامی (بنام رهبری امام علی علیه السلام در قرآن و سنت) ،به فارسی خلاصه شده تا برای جوانان آسان و قابل فهم باشد.
کتاب “حق جو و حق شناس” در ۴۳۲ صفحه توسط بنیاد معارف اسلامی با مقدمه ای ارزشمند از استاد آیت الله جعفر سبحانی و تحقیقات و پانوشت ها ی محقق بزرگوار آقای حسین راضی به چاپ رسیده ودر نهایت به تمام جوانان آگاه و حق جویان آزاد “سنّی” و “شیعه”، تقدیم گردیده است.

برچسب ها: سنی, شیعه
نوشتهٔ بعدی
کتاب پیشوای آزادگی
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با وهابیت – پیدایش (۱)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.