وهابی ها و به ویژه ابن تیمیه، به حدی با اهل بیت رسول خدا(علیهم السلام) و به خصوص با امام علی(علیه السلام)دشمنی و خصومت دارند که در راستای ابراز این کینه توزی و دشمنی، اموری را به علی بن ابیطالب(علیه السلام) نسبت داده که حتی برای دشمنان معروف آن حضرت قابل پذیرش نیست.
- ابن تیمیه پایه گذار عقاید وهابیت می گوید:
علی نیز ستمکار بود. او برای ریاست بر مردم می جنگید. زیرا کسی که به خاطر ریاست و اطاعت مردم انسان ها را بکشد و روی زمین، گردن کشی کرده، فساد ایجاد کند، این همان کاری است که فرعون می کرد.( منهاج السنه، ج۴، ص۳۸۹)
وهابی ها امام علی(علیه السلام) را در خون ریزی و قدرت طلبی به فرعون تشبیه می کنند در حالی که در حدیثی، از طریق شیعه و سنی، نقل شده که پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام)فرمود:
«انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم»( المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۶۱؛ سنن ابن ماجه، ج۱، ص۵۲)
با هر کسی که شما بجنگید، من نیز در جنگم و با کسی که در صلح و آشتی باشید، من هم در صلح و آشتی خواهم بود.
“جصاص” بعد از ذکر این حدیث می گوید: “کسی که با آنان بجنگد، استحقاق اسم محارب با خدا و رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را دارد، هر چند مشرک هم نباشد”.( احکام القرآن، جصاص، ج۴، ص۵۱)
وهابی ها امام علی(علیه السلام) را در خون ریزی و قدرت طلبی به فرعون تشبیه می کنند در حالی که در حدیثی، از طریق شیعه و سنی، نقل شده که پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام)فرمود:
«انا حرب لمن حاربتم و سلم لمن سالمتم»( المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۱۶۱؛ سنن ابن ماجه، ج۱، ص۵۲)
با هر کسی که شما بجنگید، من نیز در جنگم و با کسی که در صلح و آشتی باشید، من هم در صلح و آشتی خواهم بود.
“جصاص” بعد از ذکر این حدیث می گوید: “کسی که با آنان بجنگد، استحقاق اسم محارب با خدا و رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را دارد، هر چند مشرک هم نباشد”.( احکام القرآن، جصاص، ج۴، ص۵۱)
- ابن تیمیه درباره امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و یاران او مطالبی را بیان داشته است که قلب هر مسلمانی را به درد می آورد. او می گوید:
«کسانی که علی را قدح کرده و او را لعن نموده و کافر و ظالم قرار داده اند، مثل خوارج، اموی ها و مروانی ها، همگی از اهل اسلام و معتقد به شعائر اسلامی و عاملین به آن بوده اند. اما منزهین و یاران علی، همگی از اهل ردّه و کفرند.» (منهاج السنه، ج۵، ص۹)
حال آنکه هیثمی در “مجمع الزوائد” و دیگران از ابن عباس نقل نموده اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام علی(علیه السلام) فرمود:
«لا یحِبُّکَ اِلا مُؤمِن، وَلا یبغِضُکَ اِلا مُنافِق، مَن اَحَبَّکَ فَقَد اَحَبَّنی، وَمَن اَبغَضَک فَقَد اَبغَضَنی…»( مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۳۳)
تو را جز مؤمن، دوست ندارد و جز منافق، دشمن ندارد؛ کسی که تو را دوست داشته باشد، مرا دوست دارد و کسی که تو را دشمن بدارد، من را دشمن داشته است.
حال آنکه هیثمی در “مجمع الزوائد” و دیگران از ابن عباس نقل نموده اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره امام علی(علیه السلام) فرمود:
«لا یحِبُّکَ اِلا مُؤمِن، وَلا یبغِضُکَ اِلا مُنافِق، مَن اَحَبَّکَ فَقَد اَحَبَّنی، وَمَن اَبغَضَک فَقَد اَبغَضَنی…»( مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۳۳)
تو را جز مؤمن، دوست ندارد و جز منافق، دشمن ندارد؛ کسی که تو را دوست داشته باشد، مرا دوست دارد و کسی که تو را دشمن بدارد، من را دشمن داشته است.
- ابن تیمیه می گوید:
کسی که خلیفه دوم را کشت کافری بود که با اسلام و پیامبر و امت اسلامی دشمنی داشت و این عمل وی نیز از روی دشمنی با اینان بوده است. (منهاج السنۀ النبویه ، ج ۷ ص ۱۵۳)
حال آنکه زمانی که نوبت به قاتل حضرت علی (علیه اسلام) می رسد که به اعتقاد اهل سنت چهارمین خلیفه پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) می باشد، می گوید:
«آن کسى که على(علیه السلام) را کشت، اهل نماز و روزه بود و قرآن مى خواند و معتقد بود که کشتن على(علیه السلام) مورد رضایت خدا و پبامبر است و این کار را به خاطر به دست آوردن محبت خدا و پیامبر انجام داد، اگر چه در این عقیده دچار گمراهى شده بود.» (منهاج السنه النبویه ، ج ۷ ص ۱۵۳ )
«آن کسى که على(علیه السلام) را کشت، اهل نماز و روزه بود و قرآن مى خواند و معتقد بود که کشتن على(علیه السلام) مورد رضایت خدا و پبامبر است و این کار را به خاطر به دست آوردن محبت خدا و پیامبر انجام داد، اگر چه در این عقیده دچار گمراهى شده بود.» (منهاج السنه النبویه ، ج ۷ ص ۱۵۳ )
این سخنان ابن تیمیه عملاً فریادی بلند ولی مخفی در میان کلمات و سخنان اوست که به همه مسلمانان ندا می دهد: چگونه به شما بفهمانم که من از علی(علیه اسلام) متنفرم و با او دشمن هستم ؟!
۱ دیدگاه. دیدگاه جدید
چیزی به تحقق وعده ی نهایی یعنی ظهور منجی نمانده و مقاومت اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی به بهترین شکل بستر ظهور را مهیا می کند و نشر معارف اهل بیت در کل جهان از مرکزیت قم طبق وعده الهی با سرعت در حال وقوع است و دشمنان قسم خورده کاملا درحال منزوی شدن هستند