معرفی کتاب “شب های پیشاور”

معرفی کتاب
بازدید: 255

به یاد می آورم که از دوره نوجوانی همیشه می خواستم بدانم، با وجود این همه دلایل روشن و آشکار و شواهد غیر قابل انکار بر حقانیت شیعه، اهل سنت بر مبنای کدام دلایل به نفی عقاید شیعه می پردازند و نقد آنها بر اعتقادات و مبانی شیعی شامل چه نکاتی می شود. همیشه به این فکر می کردم که اگر همه منطق شیعه و سنی در برابر هم قد علم کنند و به محاجه با یکدیگر بپردازند؛ نتیجه چنین مناظره و مباحثه ای چه خواهد شد. اهل سنت که اکثریت را در میان مسلمانان دارا هستند، چه نوع دلایلی برای اثبات عقیده خود و نقد اندیشه شیعی می توانند ارائه دهند؟
این سوالات و دهها سوال مشابه همیشه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود تا اینکه با کتاب فوق العاده “شبهای پیشاور” آشنا شدم. این کتاب مشروح مناظرات عالم برجسته و واعظ متبحر مرحوم علامه سید محمد سلطان الواعظین شیرازی با تنی چند از علمای سرشناس اهل سنت افغانستان و پاکستان، در شهر پیشاور پاکستان می باشد که در سال ۱۳۴۵ هجری قمری و به مدت ۱۰ شب با حضور قریب به ۲۰۰ نفر از مردم و تعدادی از خبرنگاران برگزار شده است. گزارش های این کتاب در اصل توسط خبرنگاران حاضر در مجلس تنظیم شده و در جراید و نشریات آن زمان به چاپ رسیده است و مرحوم سلطان الواعظین بعدها تصمیم به جمع آوری این گزارشات و تدوین آنها گرفته و مجموعه حاصل را با نام “شبهای پیشاور” به چاپ رساندند.
مرحوم سلطان الواعظین در زمان این مناظرات ۳۰ سال بیشتر نداشتند ولی به خاطر تسلط و تبحرشان در مناظره با ادیان و مذاهب مختلف بسیار شناخته شده بودند. نتیجه این مناظرات چنان روشنگر و موثر بود که در شب آخر، سبب تشرف عده ای از حضار و علمای اهل سنت به مکتب شیعه شد.

سبک روایی نوشته به همراه متانت و استحکام استدلال های عالم شیعه در برابر باران شبهات و سوالات علمای اهل سنت خواننده را به پی گیری مباحثات ترغیب می کند. زبان مناظرات به دلیل حضور عموم مردم بسیار ساده و همه کس فهم می باشد و از آنجایی که مطالب مورد بحث دقیقا نکات اختلافی بین دیدگاه شیعی و سنی می باشد بر گیرایی و جذابیت بحث ها افزوده می شود.
کتاب شبهای پیشاور بدون تردید یکی از موثرترین کتب در اثبات حقانیت شیعه و ضعف اساسی دیدگاه ها و عقاید اهل سنت می باشد. انتشار این کتاب همانطوریکه در طول تاریخ بین شیعیان بسیار تأثیر عمیق و دلگرم کننده ای داشت؛ در میان اهل تسنن هم عکس العمل های گسترده ای در بر داشت بطوریکه گاه سعی در پاسخ دادن به استدلالات کتاب نموده اند که همین تلاش های بی ثمر و کم مایه، به خودی خود نشان دهنده توخالی بودن ادعا های منتقدین کتاب می باشد. تأثیر این کتاب تا جایی بوده که گروه هایی از اهل سنت برای موضع گیری در برابر آن، دست به تحریف و کتمان وقایع تاریخی زده اند.
با توجه به اینکه کتاب اصلی، کتاب مفصلی است و ممکن است مطالعه کامل آن و پیگیری مباحث، خارج از حوصله برخی از خوانندگان باشد؛ انتشارات مسجد مقدس جمکران اقدام به انتشار گزیده ای از متن کامل با عنوان ” دفاع از حریم امامت و ولایت” برای مخاطبان نوجوان و جوان، نموده است.
اگر شما هم به دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام علاقه دارید؛ از شما دعوت می کنم تا این کتاب جذاب و خواندنی را از دست ندهید و آنرا به دوستانتان نیز معرفی نمایید.

برچسب ها: اهل_سنت, سلطان_الواعظین_شیرازی, شیعه
نوشتهٔ بعدی
“سلفیه” در لغت و اصطلاح
نوشتهٔ پیشین
نواصبی که ثقه هستند!

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.