روایتی در صحیح مسلم آمده است که بر اساس آن، عمر بن خطاب اعتراف می کند که امیرالمومنین علیه السلام ابا بکر و عمر را مصداق “دروغگو، گناهکار، پبمان شکن و خائن” می دانستند.
این روایت را مسلم بن حجاج در صحیح خود به نقل از عمر چنین بیان می کند:
فَلَمَّا تُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- قَالَ أَبُو بَکْرٍ أَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِیرَاثَکَ مِنَ ابْنِ أَخِیکَ وَیَطْلُبُ هَذَا مِیرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِیهَا فَقَالَ أَبُو بَکْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- « مَا نُورَثُ مَا تَرَکْنَا صَدَقَهٌ ». فَرَأَیْتُمَاهُ کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُ لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّىَ أَبُو بَکْرٍ وَأَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- وَوَلِىُّ أَبِى بَکْرٍ فَرَأَیْتُمَانِى کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا. (۱)
پس از وفات رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) ابوبکر گفت: من جانشین رسول خدا هستم، شما دو نفر (عباس و علی ) آمدید و تو اى عباس میراث برادر زادهات را درخواست کردى و تو اى علی میراث فاطمه دختر پیامبر را.
ابوبکر گفت: رسول خدا فرموده است: ما چیزى به ارث نمىگذاریم، آنچه مىماند صدقه است و شما او را دروغگو، گناهکار، حیلهگر و خیانتکار معرفى کردید و حال آن که خدا مىداند که ابوبکر راستگو، دین دار و پیرو حق بود.
پس از مرگ ابوبکر، من جانشین پیامبر و ابوبکر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن، دروغگو حیله گر و گناهکار خواندید.
در صحت روایت شکی نیست چون بر مبنای اهل سنت، تمام روایتهای کتاب صحیح مسلم صحیح هستند.
کسانی که می گویند حضرت علی (ع) با ابوبکر و عمر هیچ مشکلی نداشتند بلکه آنها را کمک هم کردند و با ایشان بیعت کردند چطور این عبارات “دروغگو، خائن، گناهکار و پیمان شکن” را توجیه می کنند!؟ آیا این عبارات بر اساس کتاب صحیح بخاری، نشانه یک انسان “منافق” نیست:
آیَهُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ: إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ (۲)
نشانه منافق سه چیز است: اول اینکه در سخن های خود دروغ می گوید، دوم آنکه خلاف وعده عمل می کند، سوم اینکه در امانت خیانت می کند
پی نوشتها:
(۱) صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۳۷۸
(۲) صحیح بخاری، ج ۳، ص ۱۰۱
۳ دیدگاه. دیدگاه جدید
باسلام قطعا وقتی این دو نفر برخلاف نظر پیامبر عمل کردن از راه درست منحرف شده و باعث تفرقه در دین شدن.
اگر حقیقت را می خواهید به جنگ غزه و اسرائیل نگاه کنید معیار حق و باطل ه
بسم الله… ابوبکری که شما صدیق میخوانید، چگونه است که وصیت پیامبر را که سخنش تنها بدستور خدا بود را عمل نکرده و سخن خود را بالاتر از خدا و رسول ص دانسته است؟؟؟