سوال از ولایت امیر مومنان(ع) در قیامت

اهل بیت (ع) در قرآن
بازدید: 81

وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَـٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (۱)
از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.

وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ (۲)
آنها را نگهدارید که باید بازپرسی شوند!

ابن شهر آشوب مرسلاً عن الرضا علیه السلام أنّ النبىّ صلّی الله علیه و آله قرأ (إنّ السمع و البصر و الفؤاد کلّ أولئک کان عنه مسئولاً) فسئل عن ذلک، فأشار إلی الثّلاثه، فقال: هم السمع و البصر و الفؤاد، و سیسألون عن وصیّى هذا و أشار إلی علىّ بن أبى طالب علیه السلام، ثمّ قال: وعزّه ربّى إنّ جمیع اُمّتى لموقوفون یوم القیامه و مسؤلون عن ولایته و ذلک قول الله تعالی (و قفوهم إنّهم مسؤولون) الآیه.

ابن شهرآشوب به طور مرسل، از حضرت رضا(ع) روایت کرده است که‌ پیامبر(ص‌) آیه (همانا گوش و چشم و دل مورد سوال واقع می شوند) را قرائت کرد. از آن حضرت در این باره سؤال کردند، پیامبر(ص‌) به آن سه نفر اشاره‌ کرده و فرمود: سمع و بصر و فؤاد آن سه نفر هستند، و بزودی درباره این وصیم به علی‌بن ابی‌طالب اشاره فرمود – از آنان بازخواست خواهد شد. سپس فرمود: به عزّت‌ پروردگارم سوگند که در روز قیامت همه امت مرا نگه می‌دارند و از آنان درباره ولایت‌ او (علی‌) سؤال می‌کنند. این است معنای سخن خدای تعالی که (متوقف کنید آنها را تا از آنها سوال شود تا آخر آیه).

پی نوشتها:

(۱) سوره اسراء، آیه ۳۶
(۲) سوره صافات آیه ۲۴،
(۳) مناقب ابن شهر آشوب، ج ۲، ص ۱۷۴

برچسب ها: امامت, اهل_بیت_در_قرآن, خلافت, سوال_از_امام, سوال_در_قبر, غدیرخم, قیامت, ولایت_امیرالمومنین
نوشتهٔ بعدی
وهابیان، حنبلیند!
نوشتهٔ پیشین
آیه اکمال دین در کلام علمای اهل تسنّن

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.