قیام حضرت مهدی(ع) در تفاسیر اهل سنت

با تبریک سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(ع) اعتقاد به یک مصلح و منجی که سرانجام جهان را به سوی عدالت رهنمون می ‌سازد و جامعه بشری را به سعادت و تکامل می ‌رساند، امری است که در بین تمامِ ادیانِ آسمانی مشترک است و ما مسلمانان نیز، به آمدن یک منجی از عترت پیامبر (ص) که «مهدی» نام دارد و در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، اعتقاد داریم؛ اما در میان فرقه‌ های مختلف، درباره شخصیت امام مهدی (ع) و ویژگی ها و نسبِ او اختلاف وجود دارد. در این کوتاه از منظر مفسران اهل سنت دو آیه از آیات قرآن درباره حضرت مهدی (ع) را نقل می کنیم:

آیه اول:

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»
« او کسی است که پیامبر خود را برای مردم فرستاد، با دینی درست و بر حق تا او را بر همه دین ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان را خوش نیاید».(۱)

قرطبی مفسر شهیر اهل سنت در تفسیر آیه شریفه گفته است: «پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی است. در آن زمان مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند؛ و اینکه گفته شده است مهدی همان عیسی است، نادرست است؛ زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده که مهدی از خاندان پیامبر است».(۲)

آیه دوم:

«لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظِیمٌ»
« آنان در مسجدها جز بیمناک و ترسان داخل نخواهند شد و نصیبشان در دنیا خواری و در آخرت عذابی بزرگ است».(۳)

سیوطی در تفسیر این آیه نوشته است:«خواری و ذلت در دنیا زمانی فرا می رسد که مهدی به پا خیزد و قسطنطنیه را فتح کند و آنان را بکشد»(۴). در تفسیر طبری و تفسیر کشف الاسرار نیز همین مطلب تصریح شده است.(۵)

پی نوشتها:

(۱) سوره توبه آیه ۳۳
(۲) قرطبی، الجامع الاحکام القرآن، ج ۸، ص ۱۱۱
(۳) سوره بقره آیه ۱۱۴
(۴) سیوطی، تفسیر الدّر المنثور، ج ۱، ص ۲۶۴
(۵) کشف الاسرار، ج ۱، ص ۳۲۵

برچسب ها: , , , ,
نوشتهٔ بعدی
عمر بن خطاب، مجتهدی که حکم تیمم را نمی دانست!
نوشتهٔ پیشین
چرا عایشه با امیرمؤمنان(ع) جنگ کرد؟

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست