معرفی کتاب زیتون

معرفی کتاب
بازدید: 63

سلام به همه دوستان عزیز هارونی.

کتابی که امروز می خوام براتون معرفی کنم کتاب زیتون (ترجمه کتاب الخصائص الحسینیه) به قلم مرحوم آیت الله شیخ جعفر شوشتری پیرامون زندگی پر برکت امام حسین علیه السلام است.
از خود مرحوم آیه الله شوشترى آورده اند که مى فرمود :
پس از آنکه تحصیل در حوزه نجف فارغ شدم و به وطن خود شوشتر بازگشتم ، دریافتم باید براى آشنا کردن بیشتر مردم با معارف قرآن و اسلام تلاش کنم ، به همین خاطر در گام نخست تصمیم گرفتم روزهاى جمعه منبر بروم و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، به خاطر انجام وظیفه به منبر خویش ‍ ادامه دادم ، اما شیوه کار این گونه بود که تفسیر صافى را به دست مى گرفتم و از روى آن مردم وعظ و ارشاد مى کردم و در آخر منبر هم ، به بیان مشهور که هر غذایى به نمک نیاز دارد و نمک مجلس وعظ و ارشاد هم یادآورى مصیبت هاى جانسوز امام حسین علیه السلام است ، به ناچار از کتب روضه الشهداء مقدارى مرثیه مى خواندم.

ماه محرم را نیز که در پیش بود ، به همین صورت گذراندم ، اما به هیچ وجه توانایى جدایى از کتاب و منبر رفتن و بدون کتاب را نداشتم و مردم نیز بدین صورت بهره کافى نمى بردند ، اما به هر حال حدود یک سال به این صورت گذشت.

 

سال بعد با فرا رسیدن ماه محرم با خود زمزمه کردم که تا چه زمانى باید کتاب در دست گیرم و از روى کتاب مجلس و منبر را اداره کنم و تا کى نتوانم از حفظ منبر بروم ؟ باید چاره اى بیندیشم و خویشتن را از این وضعیت ناگوار نجات بخشم ، اما هر چه در این مورد اندیشیدم راه به جایى نبردم و بر اثر فکر زیاد ، خستگى سراسر وجودم را فرا گرفت و از شدت نگرانى به خواب رفتم. در عالم رؤیا دیدم که در سرزمین کربلا هستم ، به همه جا نگریستم ، چشمم به خیمه اى برافراشته افتاد ، دریافتم که سپاه دشمن در صف هاى فشرده بر گرد خیمه امام حسین نشسته است ، وارد شدم ، سلام گرمى نثار آن سیماى نورافشان نمودم حضرت مرا در نزدیکى خویش جاى داد و به حبیب بن مظاهر فرمود : حبیب ! شیخ جعفر میهمان ماست ، باید از میهمان پذیرایى کرد ، درست است که آب در خیمه نیست ، اما آرد و روغن موجود است ، برخیز و براى میهمان ما غذایى آماده کن.

حبیب بن مظاهر به دستور امام حسین علیه السلام برخاست و پس از لحظاتى چند به خیمه وارد شد و غذایى پیش روى من نهاد. فراموش ‍ نمى کنم که قاشقى هم در ظرف غذا بود. چند قاشقى از آن غذاى بهشتى صفت خورده بودم که از خواب بیدار شدم و دریافتم که از برکت زیارت آن حضرت و عنایت او ، نکات و لطایف و کنایات و ظرافت هایى از آثار خاندان وحى و رسالت بر من الهام شده است که تا آن ساعت ، بر کسى الهام نگشته و فهم کسى بر آنها از من پیشى نگرفته بود.

در کتاب زیتون که به قلم آقای خلیل الله فاضلی به فارسی ترجمه شده مقامات و صفات و خصوصیات اخلاقی و روحانی حضرت سید الشهدا جمع آوری و به زبانی شیوا و روان شرح داده شده است. مطالعه این کتاب را که در ۴۱۱ صفحه و ۱۲ فصل توسط نشر هفت به چاپ رسیده است را به همه علاقه مندان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت پیشنهاد می کنم.

برچسب ها: امام_حسین, کتاب_زیتون, محرم, معرفی_کتاب, هارون
نوشتهٔ بعدی
معرفی کتاب ” آئین وهابیت “
نوشتهٔ پیشین
معرفی کتاب نوحه باران

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.