نظر علمای مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر ( ص ) و یا قبور صالحین

از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله ، و رملی شافعی و محب الدین طبری و ابو الصیف یمانی – یکی از علمای بزرگ مکه و زرقانی مالکی و عزامی شافعی و دیگران نقل شده است ، که تفصیل آن به این شرح است:

۱ – عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل می گوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسول اللّه و تبرّک با مس آن ، و بوسیدن و یا مس و متبرّک شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب ، چه حکمی دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشکالی ندارد .

الجامع فی العلل و معرفه الرجال ، ج۲ ، ص۳۲ ؛ وفاءالوفا ، ج۴ ، ص۱۴۱۴٫

۲ – رملی شافعی می گوید: تبرّک به قبر پیامبر ( ص ) و یا عالم و یا اولیا جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادی ندارد .

کنز المطالب ، ص۲۱۹٫

۳ – محب الدین طبری شافعی گوید: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روی آن جایز است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است .

اسنی المطالب ، ج۱ ، ص۳۳۱٫

۴ – از نظر تاریخی ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر( ص ) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر می داشتند و روایاتی هم وارد شده که تربت مدینه شفای هر دردی است و امان از جذام و صداع.

از جمله زرکشی می گوید : تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین ، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن برای معالجه صداع است .

وفاء الوفا ، ج۱ ، ص۶۹٫

ابو سلمه از پیامبر ( ص ) نقل می کند :

غُبارُ الْمَدِینَهِ یُطْفِی الْجذام .

ابن اثیر جزری از پیامبر ( ص ) نقل کرده:

وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ .

سوگند به کسی که جان من در دست اوست ، غبارِ خاک مدینه شفای از هر دردی است .

سمهودی می نویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر ( ص ) برمی داشتند

وفاء الوفا ، ج۱ ، ص۵۴۴

منبع: سایت ولیعصر (عج)

برچسب ها: , , , , , , , ,
نوشتهٔ بعدی
سیاه پوشی شیعیان مخالف روایات و سنت پیامبر اسلام است!!!
نوشته‌های پیشین
قرآن خواندن امام حسین(ع) بر سر نیزه در منابع شیعه

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست