نقد نظریه وهابیت – تکفیر مسلمانان مخالف سنت پیامبر (ص)

تکفیر مسلمانان همان گونه که مخالف قرآن هست، مخالف با سنّت پیامبر گرامى صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله نیز مى‏باشد که به برخى از روایاتى که در معتبرترین کتاب‏هاى اهل سنّت آمده اشاره می‏کنیم:

الف: نهى شدید از تکفیر مسلمانان:
على علیه‏ السلام و جابر از پیامبر گرامى صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله نقل کرده ‏اند که فرمود:
… أهل لا إله إلاّ اللّه لا تکفّروهم بذنب ولا تشهدوا علیهم بشرک(۱)؛ گوینده «لا اله إلاّ اللّه» را به خاطر گناهى تکفیر نکنید و آنان را به شرک متهم ننمایید.
عائشه می‏گوید: از پیامبر گرامى شنیدم که فرمود:
لاتُکَفِّروا أحَدا من أهْلِ القِبْلَه بِذَنْبٍ وإنْ عَمِلُوا بِالْکَبائر(۲)؛ هیچ‏یک از اهل قبله را به خاطر گناه، تکفیر نکنید اگرچه گناهان بزرگ انجام داده باشد.

ب: کفر کسى که دیگران تکفیر کند:
بخارى از ابوذر نقل می‏کند که از پیامبر گرامى (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ) شنیدم که فرمود:
لاَ یَرْمِی رَجُلٌ رَجُلاً بِالْفُسُوقِ، وَلاَ یَرْمِیهِ بِالْکُفْرِ، إِلاَّ ارْتَدَّتْ عَلَیْهِ، إِنْ لَمْ یَکُنْ صَاحِبُهُ کَذَلِکَ(۳)؛ اگر کسى فردى را به گناه و یا کفر متهم کند و آن فرد اهل گناه و کفر نباشد، آن گناه و کفر به خود گوینده برمی‏گردد.
عبد اللّه عمر از پیامبر اکرم صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله نقل کرده که فرمود:
أیُّما رَجُلٍ مسلم کَفَّر رجُلاً مُسْلِماً فَإنْ کانَ کافِرا، وَإلاّ کانَ هُوَ الکافِرُ(۴)؛ هر مسلمانى مسلمان دیگرى را به کفر متهم سازد، اگر او کافر نباشد، خود گوینده کافر می‏گردد.
عبد اللّه عمر نیز از پیامبر گرامى صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله نقل کرده که فرمودند:
کُفُّوا عَنْ أهْلِ لا إلهَ إلاّ اللّهُ لا تُکَّفِرُوهُمْ بِذَنْبٍ، مَنْ أکْفَرَ أهْلَ لا إلهَ إلاّ اللّه فَهُوَ إلَى الْکُفْرِ أقْرَب(۵)؛ از تکفیر گویندگان «لااله إلاّ اللّه» دست بردارید و آنان را به خاطر گناه، به کفر متهم نکنید، آن کس که اهل توحید را به کفر نسبت دهد خود او به کفر نزدیک‏تر است.

ج: حرمت قتل اهل قبله:
بخارى در صحیح خود از انس بن مالک از رسول خدا ( صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله) نقل مى‏کند که فرمود:
مَنْ صَلَّى صَلاَتَنَا، وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا، وَأَکَلَ ذَبِیحَتَنَا، فَذَلِکَ الْمُسْلِمُ الَّذِی لَهُ ذِمَّهُ اللَّهِ وَذِمَّهُ رَسُولِهِ، فَلاَ تُخْفِرُوا اللَّهَ فِی ذِمَّتِهِ(۶)؛ کسى که مانند ما نماز بخواند و به طرف قبله بایستد و از گوشت ذبح شده ما بخورد پس او مسلمان است و در پناه خدا و رسول، عهد خدا را درباره او نشکنید.

د: حرمت قتل کسى که از ترس اسلحه، اسلام بیاورد:

مسلم در صحیح خود از اسامه بن زید نقل می‏کند که گفت:
پیامبر اکرم (صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله) ما را به جنگ قبیله‏اى فرستاد، هنگام صبح در میان قبیله حُرَمه از جُهَینه بودیم، مردى از افراد قبیله را تعقیب کردم، گفت: «لا اله إلاّ اللّه»، با نیزه او را از پا درآوردم، احساس کردم کار بدى کرده‏ام و لذا به پیامبر گزارش دادم، فرمود: أَقَالَ لاَإِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَقَتَلْتَهُ؛ آیا کسى را که لا اله إلاّ اللّه گفت، کشتى؟ عرض کردم: اى رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله إِنَّمَا قَالَهَا خَوْفًا مِنَ السِّلاَحِ؛ ! او براى حفظ جان و ترس از اسلحه آن را گفت.
حضرت فرمود: أَفَلاَ شَقَقْتَ عَنْ قَلْبِهِ حَتَّى تَعْلَمَ أَقَالَهَا أَمْ لاَ. فَمَازَالَ یُکَرِّرُهَا عَلَىَّ حَتَّى تَمَنَّیْتُ أَنِّی أَسْلَمْتُ یَوْمَئِذٍ؛ مگر تو قلبش را شکافتى تا بدانى که راست مى‏گوید یا خیر؟ پیامبر این سخن را مُدام تکرار می‏کرد و من آرزو کردم که اى کاش امروز مسلمان می‏شدم.
سعد بن وقّاص مى‏گوید: من هیچ مسلمانى را نمی‏کشم تا ذوالبطین یعنى اُسامه او را بکشد. شخصى پرسید: مگر خداوند نفرموده است: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَتَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ»؛ کافران را بکشید تا فتنه‏اى نباشد و همه دین براى خدا باشد.
سعد وقّاص گفت: «ما جنگ کردیم تا فتنه‏اى نباشد، ولى تو و یارانت جنگ مى‏کنید تا فتنه باشد»(۷)

ه: حرمت قتل کسى که پس از کشتن مسلمانان، اسلام بیاورد:
در روایت دیگرى نقل مى‏کند که: اسامه بن زید یکى از مشرکان را پس از آن که «لا اله إلاّ اللّه» به قتل رساند، وقتى به پیامبر گرامى ( صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله ) قضیه را خبر دادند، حضرت اسامه را احضار نمود و به او فرمود: چرا وى را کشتى؟ پاسخ داد: یَا رَسُولَ اللَّهَ أَوْجَعَ فِی الْمُسْلِمِینَ وَقَتَلَ فُلاَنًا وَفُلاَنًا – وَسَمَّى لَهُ نَفَرًا – وَإِنِّی حَمَلْتُ عَلَیْهِ فَلَمَّا رَأَى السَّیْفَ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ؛ یارسول اللّه، قلب مسلمانان را به‏درد آورد، تعدادى از مسلمانان را کشت، هنگامى که خواستم وى را به قتل رسانم، چشمش که به شمشیر افتاد، «لا اله إلاّ اللّه» گفت. پیامبر اکرم ( صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله ) فرمود: با این حال وى را کشتى؟ پاسخ داد: آرى(۸). روز قیامت با «لا اله إلاّ اللّه» چه خواهى کرد؟
در ادامه حدیث آمده که حضرت چندین بار فرمود: فَکَیْفَ تَصْنَعُ بِلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ إِذَا جَاءَتْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ؛ فرداى قیامت با کلمه «لا اله إلاّ اللّه» چه خواهى کرد؟ عرضه داشت: یا رسول اللّه برایم طلب مغفرت کن(۹).

پی نوشتها:

  1. المعجم الأوسط، ج ۵، ص ۹۶، مجمع الزوائد، ج ۱، ص ۱۰۶٫
  2. مجمع الزوائد، ج ۱، ص ۱۰۶ و ۱۰۷٫
  3. صحیح بخارى، ج ۷، ص ۸۴، ح ۶۰۴۵، کتاب الأدب، ب ۴۴ ، باب مَا یُنْهَى مِنَ السِّبَابِ وَاللَّعْنِ.
  4. کنز العمال، ج ۳، ص ۶۳۵ از سنن أبى داود و مسند أحمد، ج ۲، ص ۲۲ با اندک تفاوت.
  5. معجم الکبیر، ج ۱۲، ص ۲۱۱؛ مجمع الزوائد، ج ۱، ص ۱۰۶؛ جامع الصغیر، ج ۲، ص ۲۷۵؛ کنز العمال، ج ۳، ص ۶۳۵ و فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج ۵، ص ۱۲٫
  6. صحیح بخارى، ج ۱، ص ۱۰۲، ح ۳۹۱، کتاب الصلاه، باب فضل استقبال القبله.
  7. صحیح مسلم، ج۱، ص ۶۷، ح ۱۸۰، کتاب الإیمان، ب ۴۰، باب تَحْرِیمِ قَتْلِ الْکَافِرِ بَعْدَ أَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
  8. صحیح مسلم، ج۱، ص ۶۷، ح ۱۸۰۱٫
  9. صحیح مسلم، ج ۱، ص ۶۸، ح ۱۸۱، کتاب الإیمان، باب تَحْرِیمِ قَتْلِ الْکَافِرِ بَعْدَ أَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ.
برچسب ها: , , , , , , , ,
نوشتهٔ بعدی
موضع گیری جدید مالزی در قبال عربستان
نوشتهٔ پیشین
مصداق سوره کوثر از دیدگاه شیعه

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست