شبهه:
وهابیون به جهت استهزاء عقاید شیعه مىگویند:
«شیعه قائل است که مهدى موعود بعد از تولّدش در سردابى مخفى شد و غیبت خود را از آنجا شروع کرده و تاکنون نیز در آن سرداب به سر مىبرد و ظهورش نیز از همان سرداب خواهد بود. و لذا شیعیان هر روز از صبح تا غروب کنار آن سرداب به انتظار ظهورش مىنشینند و اشک ماتم مىریزند» (سیر اعلام النبلاء، ج ۱۳، ص ۱۱۹؛ تاریخ ابن خلدون، ج ۱، ص ۱۹۹، فصل ۲۷)
پاسخ:
این نهایت جهل و نادانى است که کسى به شیعه نسبت دهد که آنان معتقدند که امام زمان علیه السّلام در سرداب خانه خود غایب شده و تا هنگام خروج در آن باقى است؛ زیرا مطابق روایات فراوان، امام زمان علیه السّلام در سرزمینهاى مختلف بر موالیان خود وارد مىشوند و در مناطق مختلف گردش مىکنند. حضرت در موسمهاى دینى همچون حجّ حاضر شده و اقامه شعائر دینى مىنمایند و گواه بر زنده ها و مرده ها خواهند بود.
علامه امینى رحمه اللّه مىفرماید: «… شیعه اعتقاد ندارد که غیبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى کردهاند و از همانجا نیز ظهور خواهد کرد، بلکه اعتقاد شیعه که با احادیث تأیید شده آن است که او از مکه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد کرد. هرگز کسى قائل نشده که سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى کرده، بلکه آن سرداب، خانه امامان در سامرّا بوده و این مسألهاى همگانى در خانههاى عراق است که به جهت حفاظت از گرما مىسازند. این سرداب به طور خصوص از آن جهت شرف پیدا نموده که به سه نفر از امامان دین منسوب است، خانه اى که خداوند متعال اذن داده که ارتفاع معنوى یافته و در آن اسم و ذکر خدا برده شود…» (الغدیر ج ۳ ص ۳۰۸)
با این بیان پاسخ این مطلب هم روشن میشود که از جمله نسبتهاى ناروایى که به شیعه داده شده این است که آنان معتقدند امام مهدى علیه السّلام در آخرالزمان از سرداب سامرّا خروج خواهد کرد. ولى با مراجعه به کتابهاى حدیثى و کلامى شیعه پى خواهیم برد که این نسبت کذب و دروغ است، بلکه شیعه معتقد است که آن حضرت همانند جدش رسول خدا از مکه مکرّمه ظهور خواهند.